Thursday 31 July 2014

Sleep Apnea, Gangguan Tidur yang Jarang Diketahui Orang

no sleep, sleep music, wiz khalifa, sleep, go to sleep, sleep walking dog, armor for sleep, sleep hypnosis, sleep on you, eminem, relaxing music sleep, webbie sleep, lil wayne, jesse mccartney, birth by sleep, no sleep wiz, sleep paralysis, hypnosis for sleep, team sleep, justin bieber, wiz no sleep, drake, kingdom hearts 3, no sleep lyrics, kingdom hearts, mac miller, sleep eric whitacre, dog sleep running, sleep walking, eric whitacre sleep, sleep dragonaut, sleep walk, sleep apnea, sleep sounds, sleep music relax, sleep meditation, chris brown, sleep running dog, among the sleep, jesse mccartney leavin, relaxing music, guided meditation sleep, drake headlines, nicki minaj, party rock anthem, kid cudi, sleep over, roll up, hypnosis, no hands, nirvana, dog sleep walking, justin bieber baby, russian sleep experiment, taylor swift, tanisha no sleep, baby songs, cant sleep, beastie boys, cat daddy, baby justin bieber, binaural beats sleep, asmr sleep, sleepwalking, dubstep, im on one, lullaby, the big sleep, hypnosis sleep, no sleep tonight, baby sleep music, wiz khalifa mezmorized, science of sleep, sleep song, no sleep clean, sleep hypnosis relaxation, i cant sleep, sleep dopesmoker, john lil wayne, racks on racks, pewdiepie, drake sleep alone, sleep talking, soulja boy, jack johnson, deep sleep music, sleep deprivation, sleep party people, team sleep ever, azure ray sleep, beastie boys- intergalactic, meditation for sleep, lady gaga, baby, fred, relaxation music sleep, deep sleep, chevelle sleep apnea, linkin park, sleep on it,
Banyak orang mendengkur, yang seringkali membuat orang-orang di dekatnya merasa terganggu. Tetapi apa yang para pendengkur dan orang-orang di sekitar mereka jarang mengetahui adalah bahawa banyak daripada mereka menderita sleep apnea.

Apakah sleep apnea?

Apnea adalah jeda nafas saat tidur. Apnea terjadi apabila saluran nafas anda tertutup sehingga tidak ada udara yang mencapai paru-paru. Kitaran sleep apnea dapat dijelaskan sebagai berikut:

Pertama, anda boleh tidur dengan tenang dan bernafas normal. Udara di saluran nafas anda mengalir dengan mudah ke paru-paru. Kemudian, anda mula berdengkur keras. Ini adalah tanda bahawa sebahagian jalan nafas anda masuk. Nafas yang masuk sebahagian bermakna udara kesulitan masuk ke paru-paru anda. Seterusnya, saluran nafas anda tertutup sepenuhnya. Tidak ada udara yang mencapai paru-paru. Otak anda memberitahu anda untuk bernafas seperti biasa, tetapi anda tidak boleh bernafas kerana saluran nafas anda tertutup. Ini dipanggil apnea. Setelah berhenti seketika 10-30 saat atau lebih, otak anda menyedari anda belum bernafas, maka anda pun akan terjaga tiba-tiba untuk mengambil nafas. Anda mengambil nafas di udara dan mulai tidur lagi.

Kitaran ini dapat terus berlangsung sepanjang malam: anda bernafas tenang, anda berdengkur, anda mempunyai jeda nafas, anda terbangun megap-megap, dan anda mula bernafas lagi. Banyak orang yang mengalami berpuluh-puluh atau beratus-ratus peristiwa sleep apnea dalam semalam. Ini bermakna puluhan atau ratusan kali gangguan tidur. Anda tidak boleh mendapatkan tidur nyenyak yang anda perlukan agar sihat.

Penyebab

Berikut adalah beberapa penyebab terhalangnya sebahagian atau seluruh saluran nafas saat tidur:
  • Otot tekak anda terlalu santai (kendor) sehingga menutup saluran nafas anda
  • Lidah atau rangkaian lemak menutupi saluran nafas anda
  • Anda mempunyai saluran nafas sempit.

Gejala

Obstructive vs Central Sleep Apnea
Obstructive sleep apnea (OSA) adalah keadaan yang paling umum, tetapi sejumlah besar orang yang mempunyai OSA juga mempunyai central sleep apnea (CSA).
CSA adalah keadaan yang berkaitan dengan pelbagai masalah neurologi yang berbeza, serta gagal jantung atau buah pinggang. Di malam hari, orang dengan CSA berhenti bernafas ketika isyarat di otak yang mengawal pernafasan tidak bekerja dengan baik. Bahkan, tidak ada usaha badan untuk menarik nafas. Sebaliknya, pada OSA usaha dilakukan untuk menghirup udara, tetapi kerana keruntuhan otot pada saluran nafas atas, udara tidak boleh masuk ke paru-paru.
Salah satu ciri CSA adalah pernafasan Cheyne-Stokes, di mana selepas jeda panjang, kerana peningkatan beransur-ansur kadar karbon dioksida (CO2), pernafasan cetek terjadi yang secara beransur-ansur menjadi lebih dalam dan kemudian setelah CO2 mencapai tahap keselamatan, pernafasan menjadi dangkal lagi.
Dua gejala utama sleep apnea adalah:
  • Anda sangat mengantuk sepanjang hari, tapi anda tidak tahu kenapa.
  • Anda mendengkur dan berhenti bernafas sewaktu tidur.

Akibat sleep apnea

Penyakit tidur ini boleh menimbulkan masalah kesihatan, kemalangan, dan kematian awal jika tidak segera dirawat.
  • Seseorang yang menderita sleep apnea berisiko terkena penyakit kardiovaskular. Gangguan pernafasan yang sering berlaku pada malam hari mencipta kekurangan oksigen yang boleh merosakkan otak, jantung dan organ lain.
  • Kerana tidak cukup tidur, badan seringkali memerlukan karbohidrat tambahan. Pesakit sleep apnea kemudian akan banyak makan sehingga cenderung lebih gemuk. Obesiti adalah faktor risiko pelbagai penyakit.
  • Pesakit sleep apnea merasa mengantuk, selalu letih, sakit kepala, sukar menumpukan perhatian dan kehilangan memori di siang hari kerana tubuh dan otak tidak cukup tidur. Hal ini dapat berisiko kemalangan bila penderitanya mengendalikan mesin atau kenderaan.
  • Penyakit ini boleh menyebabkan kematian mendadak kerana jantung tiba-tiba berhenti.

Faktor risiko

Siapa pun boleh terkena sleep apnea. Risiko anda lebih tinggi jika anda mempunyai kombinasi faktor-faktor risiko berikut:
  • Laki-laki.
  • Lebih tua dari 40 tahun.
  • Kegemukan
  • Mempunyai: leher besar / tebal, lidah besar, amandel besar, dagu melipat ke dalam, tekak kecil, atau keluarga beriwajat sleep apnea

Rawatan

Sleep apnea tidak ada ubatnya. Orang yang mempunyai sleep apnea ringan boleh dibantu dengan menurunkan berat badan, rawatan gigi atau operasi amandel (jika penyebabnya adalah pembesaran tonsil).

Rawatan yang paling berkesan bagi pesakit apnea parah (yang mengalami lebih dari 30 kali jeda nafas per jam) adalah Continuous Positive Airway Pressure / CPAP. Ini adalah peranti dengan topeng hidung yang dihubungkan ke mesin generator aliran udara. Dari mesin generator, udara dipam melalui hidung atau mulut untuk memastikan bahawa saluran nafas selalu terbuka sepanjang malam. Tidur dengan CPAP memang tidak menyenangkan, tetapi itulah satu-satunya rawatan yang seringkali dapat menyelamatkan nyawa.

sumber dari : http://majalahkesehatan.com/