Monday 26 May 2014

Kesihatan yang baik menjana kehidupan yang sempurna

KESIHATAN BAIK  MENJANA KEHIDUPAN YANG SEMPURNA

Tabiat pengambilan makanan sememangnya penting terhadap tubuh manusia, terutama apabila ia bakal memberi kesan kepada kesihatan. Justeru, sangat diutamakan kepada individu mengetahui jenis makanan diambil sesuai dengan keperluan badan, terutama bagi yang gemar mengambil makanan seperti sayuran, bijirin dan buah-buahan berikutan lebih mengemari makanan tinggi dengan gula, garam dan berminyak.

Desebabkan corak pemakanan sedemikian, seakan-akan lumrah pada masa kini apabila timbul pelbagai masalah kesihatan yang  selalunya berpunca daripada pengambilan gula secara berlebihan dan tinggi dengan lemak dan kolestrol sehingga menyebabkan seseorang itu mudah diserang diabetes, darah tinggi serta lemah jantung.

Sebenarnya pengambilan makanan mengandungi tinggi lemak serta gula bukan sahaja boleh menyumbang kepada masalah kegemukan dan menyebabkan obesiti, malah faktor gabungan kedua-duanya mengundang kedatangan penyakit kencing manis atau diabetes.

Diabetes berlaku apabila insulin yang di hasilkan tubuh kurang daripada jumlah gula dalam darah, menyebabkan jumlah gula digunakan tidak dapat di serap serta di gunakan sebaik-baiknya oleh tubuh.
Dengan kewujudan penyakit diabetes, kebiasaan pengidapnya turut mempunyai risiko lebih tinggi untuk mendapat pelbagai penyakit sampingan.

Justeru dengan itu pengambilan makanan seimbang amatlah penting seperti yang di tunjukan dalam system piramid makanan. Sudah pasti semua sudah sedia maklum tentang keperluan nutrisi makanan dalam sistem piramid.adalah sangat penting untuk tubuh badan.

Dengan gaya hidup moden yang serba pantas hari ini, golongan yang bekerja mudah mengabaikan diet dan sajian tetap. Pengantungan yang tinggi pada makanan segera selalu mengakibatkan pengambilan lemak tepu, kolestrol, gula ringkas dan sodium yang tinggi. Mereka tidak mengambil hidangan yang secukupnya pasti akan kekeurangan nutrient penting yang diperlukan tubuh badan mereka.

Pengambilan susu dan produk susu yang mencukupi sejak peringkat awal usia dan seterusnya disepanjang hayat dapat membantu menjadikan tulang lebih kuat dan melindunginya penyakit seperti osteoporosis( tulang rapuh dan lemah) pada usia lanjut.

Kandungan kalsium dan fosforus yang tinggi dalam susu dan produk susu juga memberi manfaat kepada pertumbuhan dan pemeliharaan gigi yang sihat.

Setiap makanan yang kita pilih haruslah seimbang dengan keperluan harian kita agar badan sentiasa sihat dan tidak lesu. Sentiasalah peka dengan setiap perubahan tubuh badan sendiri agar tidak mengabaikan kesihatan diri.

Pilihlah aktiviti menyeronokkan dan mampu mengekalkan kesihatan badan seperti berjalan pantas,berenang atau berbasikal secara berkumpulan, kerana senaman yang dilakukan secara teratur dan berterusan membantu mengembalikan paras gula ke julat normal selain bantuan pemakanan yang membantu sistem dalam tubuh.

Source: http://ms.shvoong.com/medicine-and-health/
oleh: westica8