Tuesday 27 May 2014

Pesakit Memiliki Tulang Besar Dan Tinggi Tak Normal

Akromegali, suatu masalah hormon yang kurang diketahui ramai, jarang berlaku dan hanya empat kes bagi setiap sejuta orang. Ia berlaku apabila kelenjar pituitari mengeluarkan hormon pertumbuhan dalam jumlah berlebihan.

Pituitari adalah kelenjar bersaiz kecil yang terletak di bahagian bawah otak dan di belakang batang hidung, bertanggungjawab menghasilkan beberapa hormon yang penting dalam pertumbuhan fizikal. Apabila hormon pituitari dikeluarkan secara berlebihan, keadaan itu menyebabkan rangka tulang menjadi besar dan boleh dilihat dengan jelas di bahagian tangan, kaki serta muka. Selalunya ia akan ‘menyerang’ golongan pertengahan usia dewasa.

Bagi kanak-kanak yang masih dalam fasa membesar, terlalu banyak hormon tumbesaran akan membuatkan mereka mengalami keadaan yang dikenali sebagai ‘kegergasian’. Mereka memiliki tulang yang besar dan pertambahan ketinggian yang tidak normal. Oleh kerana Akromegali adalah keadaan yang jarang berlaku dan terjadi secara perlahan-lahan, ia hanya disedari selepas memakan masa bertahun-tahun. Sekiranya tidak mendapat rawatan pantas, ia boleh membawa kepada penyakit serius dan mengancam nyawa.

Akromegali menyebabkan perubahan fizikal yang semakin membesar, cincin yang sering disarung mungkin tidak muat selain saiz kasut bertambah, bentuk muka berubah sehingga bahagian rahang dan kening menonjol, hidung membesar, bibir menebal dan jarak antara gigi semakin bertambah.

Simptom Akromegali mungkin berbeza antara individu misalnya muka, lidah, kaki dan tangan membesar, kulit yang semakin menebal, kasar dan berminyak, berpeluh dengan banyak dan badan berbau, ketumbuhan tisu kecil pada kulit, keletihan, otot lemah, suara menjadi garau, berdengkur dengan kuat, penglihatan kabur, sakit kepala, kitaran haid tidak seragam, mati pucuk, organ dalaman membesar dan ukuran dada bertambah.
Apabila kelenjar pituitari dirembeskan ke dalam darah, ia mencetuskan penghasilan hormon pembesaran seakan-akan insulin daripada hati yang kemudiannya merangsang tumbesaran badan.Dalam kalangan orang dewasa, terlalu banyak rembesan hormon tumbesaran juga boleh menyebabkan berlakunya ketumbuhan. Keadaan itu boleh mengakibatkan sakit kepala atau penglihatan kabur akibat pertindihan ketumbuhan pada bahagian tisu otak.

Akromegali turut menyumbang kepada masalah kesihatan seperti tekanan darah tinggi, kardiovaskular, osteoartritis, diabetes, apnea, buta dan tekanan pada bahagian saraf tunjang.Ketua Pakar Endokrinologi Hospital Universiti Kebangsaan Profesor Dr Nor Azmi Kamaruddin berkata, Akromegali adalah salah satu penyakit pituitari ganjil dan jarang disyaki oleh pengamal perubatan. Malah katanya, sehingga hari ini, hanya 20 peratus pesakit dikesan dan dirawat di Malaysia manakala penghidap Akromegali yang belum diperiksa atau mendapat rawatan dianggarkan antara 1,000 hingga 2,000 orang.

“Penyakit ini disebabkan ketumbuhan tumor di kelenjar pituitari di bahagian otak manusia. Ketumbuhan ini menyebabkan hormon tumbesaran manusia dikeluarkan dengan kadar yang terlalu tinggi. Oleh itu, penyakit unjuran lain seperti kencing manis, darah tinggi, penyakit kardiovaskular dan barah juga akan timbul.
“Di peringkat awal, pesakit selalunya sering sakit kepala dan mengalami migrain. Kesan yang paling ketara adalah kadar tumbesaran yang pantas bagi pesakit yang belum akil baligh.

“Selain itu, pesakit juga sering melihat perubahan pada saiz muka iaitu dahi dan dagu akan membesar. Kesan lain termasuk perubahan pada susunan gigi, jarak gigi menjadi lebih jarang serta perubahan pada saiz jari, lengan, tangan dan kaki,” katanya. Dr Nor Azmi berkata, pesakit dinasihatkan mendapatkan rawatan awal sekiranya sering mengalami sakit kepala dan melihat peningkatan pada saiz cincin dan kasut.
Menurutnya, sesetengah kesan sampingan Akromegali seperti pembesaran pada saiz dagu, dahi, jari dan kaki tidak dapat dipulihkan.

Bagaimanapun, rawatan awal boleh menyelamatkan nyawa pesakit dan mengawal penyakit unjuran daripada penyakit Akromegali. Pengamal perubatan pula dinasihatkan mengenali simptom Akromegali supaya rawatan sewajarnya dapat diberikan. Penyakit ini hanya boleh disahkan selepas keputusan didapati melalui dua ujian darah yang dijalankan oleh doktor iaitu hormon pertumbuhan serum dan faktor pertumbuhan insulin.

“Sekiranya pesakit disahkan mendapat Akromegali, kentalkan semangat dan dapatkan rawatan sewajarnya. Kebanyakan penyakit Akromegali dapat dirawat melalui ubat-ubatan dan pembedahan. “Dapatkan sokongan daripada keluarga dan rakan yang memahami jika perlu. Anda juga boleh menyertai Persatuan Akromegali Malaysia (MyACRO) yang ditubuhkan oleh pesakit Akromegali di bawah naungan Persatuan Endokrin dan Metabolik Malaysia dan disokong oleh Novartis,” katanya. 

sumber dari : http://www.rawatan.org/pesakit-memiliki-tulang-besar-dan-tinggi-tak-normal/