Monday 8 September 2014

5 Cara Mempertahankan Berat Badan Agar Tetap Langsing

Berat badan ideal sudah tercapai, rasanya lega dan girang ya. Tetapi, jangan merasa senang berlebihan kerana namanya juga berat badan, boleh naik lagi atau malah turun.
 
Apabila anda sudah merasa puas dengan berat badan yang anda dambakan, tugas anda kali ini lebih berat. Bagaimana mengekalkan berat badan agar tetap langsing dan ideal? Nah, PR anda yang satu ini akan kami bantu menjawabnya.
 
Seorang doktor bernama Dr Sukhvinder Singh Saggu, seorang perunding gastro & obesiti serta ahli bedah di RS Fortis Ram Jessa, New Delhi, seperti dikutip dari indiatimes memberikan 5 langkah rahsia agar berat badan tetap stabil.
 
Latihan tak terduga
Lakukan latihan yang tidak terduga waktu dan gerakannya untuk menjaga berat badan agar tetap ideal. Latihan seperti ini tidak akan membuat tubuh kebal sehingga kalori boleh dibakar dengan sempurna.
Anda tidak perlu pergi ke gym, kerana anda boleh saja melakukan pekerjaan rumah, menggunakan tangga, berjalan agak jauh ketika pergi bekerja, dan lain sebagainya.
 
Jangan cuba menjadi terlalu sempurna
Apabila berat badan ideal sudah tercapai, maka fokuskan pada menjaga berat badan tersebut. Tidak perlu mengejar kesempurnaan kerana anda akan kehilangan fokus dan malah membuat berat badan kembali naik.
Yang penting adalah sesuai kok, bukan sempurna.
 
Elakkan minuman bersoda

Lebih baik elakkan saja minuman bersoda dan sajikan menu minuman berbahan buah segar atau teh. Minuman berkarbonat hanya akan meningkatkan gejala penyakit seperti diabetes, arthritis, kerosakan hati, penyakit jantung bahkan kanser.

Makan di waktu yang tepat
Cara mengekalkan berat badan paling berkesan adalah dengan menjaga selang jam makan. Disyorkan anda makan dalam jumlah yang kecil namun dibahagikan beberapa kali. Tetap hitung jumlah pengambilan kalori harian, sehingga yang anda makan tidak berlebihan.
 
Makan malam, seharusnya tidak dilakukan menjelang tidur. Lebih baik 3-4 jam sebelum tidur, dan sebaik-baiknya pukul 6 - 7 malam. Di atas jam 9 malam, lebih baik tidak mengambil karbohidrat kompleks demi kesihatan anda.
 
Latihan beban
Jangan lupa bahawa latihan beban akan membantu tubuh tetap kencang, bugar serta kuat. Latihan ini berkesan untuk menjaga berat badan anda tetap seimbang. Tidak perlu dilakukan setiap hari kerana anda harus tetap memberikan masa berehat untuk otot. Anda boleh melakukannya tiga kali dalam seminggu.
Tidak sukar menjaga dan mengimbangi berat badan ideal anda. Yang perlu anda lakukan hanyalah disiplin dalam pelbagai perkara sehingga berat badan anda tidak naik turun.

sumber : http://info-wanita.com/