Sunday 7 September 2014

Tips Penjagaan Wajah

Tips penjagaan wajah wanita Indonesia yang perlu anda ketahui agar tetap tampil cantik dan wajah yang sihat, melalui tips penjagaan wajah pada tips wajah kali ini membincangkan artikel mengenai bagaimana cara anda melakukan rawatan terhadap wajah anda agar terhindar dari berbagai macam masalah wajah yang sering kali muncul yang boleh mengganggu penampilan anda. Dengan berbagai macam kesibukan dan aktiviti anda setiap hari tentunya membuat anda mengabaikan penjagaan terhadap wajah anda, atau tersitanya banyak masa anda kerana kesibukan sehingga anad tidak boleh melakukan rawatan terhadap wajah. Hal ini tentunya menjadikan wajah anda akan mudah sekali diserang oleh jerawat dan masalah wajah lain.

Dalam merawat wajah yang perlu anda ketahui adalah anda tidak perlu berlama-lama ketika melakukan rawatan wajah ini, yang perlu anda perhatikan walaupun dengan melakukan pembersihan wajah sebentar saja ternyata mampu memberikan kesan yang dahsyat pada wajah anda asalkan secara rutin anda lakukan. Dengan kata lain luangkanlah sedikit masa untuk merawat wajah anda dikesibukan anda sehari-hari agar terhindar dari permasalahan pada wajah anda.

Beberapa perkara yang perlu anda perhatikan pada tips penjagaan wajah ini adalah:
Bersihkan wajah anda dengan lembut, langkah awal yang perlu anda perhatikan dalam melakukan tips penjagaan wajah adalah dengan memberihkan wajah dengan lembut. Perhatikanlah cara anda merawat wajah anda selama ini, jika anda telah melakukan secara rutin dalam menjaga kebersihan wajah namun tetap saja masalah seperti jerawat dan komedo tetap hinggap diwajah anda cuba anda perhatikan dari bagaimana cara anda membersihkan wajah anda. Dengan melakukan pembersihan atau membersihkan wajah dengan lembut bertujuan agar kotoran yang hinggap pada liang wajah anda boleh terangkat dengan sempurna sehingga tidak ada lagi yang tersisa pada wajah anda. Lakukan tips penjagaan wajah dengan cara melakukannya dengan perlahan dan dengan lembut.

Kelembutan wajah, jagalah kelembapan wajah anda agar tidak kering. Keadaan cuaca yang tidak menentu kadang-kadang menyebabkan wajah menjadi kering dan kusam. Untuk mengatasi masalah ini anda boleh menggunakan pelembab wajah baik yang berbahan alami atau herbal maupun dengan pelembab alami yang dapat anda buat sendiri dengan menggunakan buah. Jaga kelembapan wajah anda paling tidak dengan membasuh wajah dengan menggunakan air bersih, seringnya anda membasuh muka dengan air putih boleh menambah kelembapan terhadap wajah anda.

Mengangkat sel kulit mati, tips penjagaan wajah selanjutnya yang perlu anda perhatikan yaitu dengan melakukan pelantikan sel kulit mati melalui badan. Dengan menggunakan scrub dapat membantu lebih cepat pelantikan sel kulit yang mati dan terkumpul pada wajah anda agar dielakkan dari permasalahan seperti flek hitam, jerawat dan komedo.

Sinar matahari, elakkan terpaan sinar matahari secara langsung. Sebaiknya anda mengelakkan cahaya matahari yang terlalu lama pada wajah anda, paparan sinar ultraviolet yang terdapat pada matahari boleh mengganggu kesihatan kulit wajah. Gunakan pelembab wajah ataupun sunblok yang mampu menjaga dari sinar amtahari tersebut.

Rawatan dari dalam, selain memberi perhatian kepada rawatan wajah dari luar seperti yang telah disebutkan sebelum ini anda juga harus memberi perhatian kepada kesihatan wajah dengan rawatan dari dalam. Perbanyak penggunaan air putih, buah-buahan serta makanan sihat dapat membantu pertumbuhan semula pada kulit wajah anda.

Demikianlah beberapa tips penjagaan wajah yang perlu anda perhatikan dalam merawat wajah sehari-hari. Semoga membantu dan semoga bermanfaat bagi anda dan kita semua.
 
sumber : http://www.tipswajahwanita.blogspot.com/