Wednesday 10 September 2014

Kulit Kering Juga Berpotensi jerawatan

Tak salah kalau kulit berminyak adalah punca utama jerawat. Hanya saja jangan terlena dan meremehkan cara membersihkan kulit, sekalipun anda punya kulit kering atau normal. Scrubing, facial, penggunaan pelembab atau minyak yang melembapkan dengan kapas biasanya dilakukan untuk mengatasi kulit kering. Apabila kulit wajah jadi kering, kadang-kadang kulitnya jadi mengelupas. Kerana dianggap mengganggu penampilan, kulit yang kering dan tidak stabil ini akhirnya dilepas paksa.

Inilah yang akhirnya akan membuat kulit jadi kemerahan dan luka yang tak kasat mata. Luka ini akan merangsang pengeluaran sebum (kelenjar minyak) yang berlebihan.

Seperti diketahui, sebum yang berlebihan dan keadaan kulit yang kotor akan menyebabkan jangkitan bakteria kulit dan menyebabkan timbulnya jerawat. 

Untuk mengelakkan peningkatan risiko timbul jerawat pada kulit kering, maka disyorkan untuk tidak menggosok kulit terlalu keras saat scrub atau facial. Lakukan saja dengan lembut. Dengan cara lembut, sel kulit mati juga bakal mengelupas.

sumber : http://info-wanita.com/