Tuesday 9 September 2014

Awas! Jangkitan Virus Ebola

Ebola adalah virus jarang berlaku tetapi boleh membawa maut yang menyebabkan pendarahan di dalam dan di luar badan.
 
Oleh kerana virus ini merebak melalui badan, ia boleh merosakkan sistem imun dan organ-organ. Akhirnya, ia menyebabkan tahap sel-sel pembekuan darah menurun. Ini membawa kepada pendarahan yang teruk, tidak terkawal. 

Penyakit, juga dikenali sebagai demam Ebola berdarah atau virus Ebola, membunuh sehingga 90% daripada orang yang dijangkiti.

Terdapat Bolehkah Menjadi Wabak di Amerika Syarikat?

Walaupun filem dan buku-buku menerangkan kejadian wabak penyakit Ebola seperti di Amerika Syarikat, mereka hanya fiksyen. Kes Ebola Setakat ini serius hanya menunjukkan sehingga di Tengah dan Afrika Barat.

CDC mengatakan tidak ada risiko besar Ebola di Amerika Syarikat. Ia mempunyai langkah-langkah keselamatan yang kukuh di tempat untuk orang-orang yang mempunyai Ebola dan dibawa ke Amerika Syarikat untuk rawatan.

Ebola boleh merebak dari negara ke negara apabila orang melakukan perjalanan. Jadi ia adalah mungkin untuk itu untuk sampai ke AS jika orang yang dijangkiti bergerak di sini. Tetapi ada cara untuk menghalang orang ramai dari datang ke lapangan terbang AS dengan penyakit ini.
Krew syarikat penerbangan dilatih untuk mengesan tanda-tanda Ebola penumpang yang terbang dari tempat-tempat di mana virus itu didapati. Kru disuruh kuarantin sesiapa yang kelihatan dijangkiti.

Bagaimana Adakah Anda Dapatkan Ebola?

Ebola tidak begitu berjangkit seperti virus lebih biasa seperti selesema , influenza, atau campak . Ia merebak kepada manusia melalui sentuhan dengan kulit atau cecair badan haiwan yang dijangkiti, seperti monyet, cimpanzi, atau kelawar buah-buahan. Kemudian ia bergerak dari seorang ke seorang dengan cara yang sama. Mereka yang menjaga orang sakit atau mengebumikan seseorang yang telah meninggal dunia akibat penyakit ini sering mendapatkannya.

Cara lain untuk mendapatkan Ebola termasuk jarum yang tercemar atau menyentuh permukaan.
Anda tidak boleh mendapatkan Ebola dari udara, air, atau makanan. Seseorang yang mempunyai Ebola tetapi tidak mempunyai tanda-tanda tidak boleh menyebarkan penyakit, sama ada.

Apa Adakah Gejala Ebola?

Pada awalnya, Ebola boleh merasa seperti selesema atau penyakit-penyakit lain. Gejala muncul 2-21 hari selepas jangkitan dan biasanya termasuk:
  • Demam panas
  • Sakit kepala
  • Sakit sendi dan otot
  • Sakit tekak
  • Kelemahan
  • Sakit perut
  • Kurang selera makan
Seperti penyakit ini menjadi lebih teruk, ia menyebabkan pendarahan di dalam tubuh, dan juga dari mata , telinga , dan hidung. Sesetengah orang akan muntah atau batuk darah , mempunyai berdarah cirit-birit , dan mendapat ruam .

Bagaimana Adakah Ebola Didiagnosis?

Kadang-kadang sukar untuk memberitahu jika seseorang mempunyai Ebola dari tanda-tanda sahaja. Doktor mungkin menguji untuk menolak penyakit lain seperti kolera atau malaria .
Ujian darah dan tisu juga boleh mendiagnosis Ebola.
Jika anda mempunyai Ebola, anda akan terpencil daripada orang ramai dengan segera untuk mengelakkan penyebaran.

sumber : http://www.webmd.com/