Monday 21 July 2014

Gejala Penyakit Sinusitis

sinusitis, equipo de kangen, cinucitis, bethany joy galiottie, sinusitis ct scan, lifehouse everything, sinusitis goldenrod peppermint, chronic sinusitis symptoms, nariz sinusitis, sinusitis commercials, glandula pineal, ballon sinuplasty, nasal congestion, blues music, alkalol, doctorensinucitis, gejalar, lime for sinusitis, esse quam videri, medicina natural, cured my sinusitis, sinusitis home remedy, acupuncture, dealing with sinusitis, bahaya roko, frontal sinus tenderness, doa sembuhkan penyakit, ct sinuses, nasodren, hepatitis c treatment, acute sinusitis, stuffy nose, les apaches, gross anatomy, allegry, symtoms of sinusitis, eye booger removal, home remedies sinusits, nasal polyps removed, cirugias sinusitis español, fosas nasales, healthvue chronic sinusitis, massage for sinuses, mera khuda nath, ileus obstruction, getting over anxiety, how sinusitis work, sinusitis stiff neck, sirugia de sinusitis, chronische sinusitis, spinal surgery, allergy natural remedies, inner ear problems, melissa leo, sinus infections, clear maskara, endoscopic nasal sinusitis, clearing sinuses, eosinophilic sinusitis, sinusitis cavity, dolores en antebraso, عملية جيوب انفية, agoraphobia, mocos con sangre, cevolla y ajo, dr oz sinus, epistaxis, gigi surgery video, gejala flu babi, herpes, gue es sinusitis, harry potter, eft, deepti naval sexy, gnomes, gue es senusitis, endoscopic sinus surgery, aromatherapy for shingles, artistas con anorexia, nail tutorial flower, cesareas, hiv symptoms, infeccion sinusitis, consecuencias del alcohol, bacterial sinusitis, doctor oz, sinusitis chronic, cat black white, natural remedies, milan indiana, jama sinusitis piccirillo, sinutis surguy, asthma animation, maxillary sinusitis, luna sinusitis treatment, chiropractic adjustment, classical piano cover, dust mite allergy,
Gejala Penyakit Sinusitis, - Sinusitis atau sinus adalah keradangan yang berlaku pada kawasan hidung. Keradangan ini berlaku kerana dijangkiti oleh bakteria, virus, dan cendawan, yang boleh berkembang dan menyebabkan jangkitan. Kualiti udara yang buruk, kuman yang berada pada gigi serta gigi berlubang dan tonsil yang membesar yang membuat sukar bernafas, boleh menjadi factor utama dalam penyakit ini. Lemahnya daya tahan tubuh dalam melindungi tubuh daripada serangan virus dan bakteria hanya boleh membuat keadaan semakin buruk. Jika badan sudah diserang oleh virus dan bakteria, maka akan mudah terjadinya gejala penyakit sinusitis pada anak maupun orang dewasa.

Gejala Penyakit Sinusitis di Hidung Dan Penyebabnya

Pada pesakit gejala penyakit sinusitis ini, pesakit harus segera melakukan rawatan sebelum virus penyebab penyakit sinus merebak ke organ lain, mengingat letak dari rongga sinus berdekatan dengan organ mata, otak, dan organ penting lain. Terdapat 4 sinus, ada sinus maksilaris (terletak di pipi), sinus etmoidalis (terletak di kedua-dua mata), sinus frontalis (terletak di dahi), dan sinus sfenoidalis (terletak di belakang dahi). Layaknya seperti cap jari yang berbeza-beza, sinus pada setiap orang juga berbeza. Setelah mengetahui pelbagai sinus, sekarang kita tahu penyebab dari penyakit sinusitis. Sebelum kita bahas apa saja gejala penyakit sinusitis mari kita simak Punca Penyakit Sinusitis:
  • Virus
  • Bakteria
  • Udara yang Kotor
  • Pola Hidup Tidak Sihat
  • Daya Tahan Badan Lemah

Inilah Gejala Penyakit Sinusitis:

  • Flu
  • Alergi
  • Batuk
  • Demam
  • Sakit Kepala
  • Wajah Pucat
  • Hidung Terumbat
  • Kesakitan Pada Bahagian Wajah
  • Sesak nafas Akibat Pembesaran Amandel
Rawatan pada gejala penyakit sinusitis biasanya hanya diberikan dengan parasetamol untuk menghilangkan rasa sakit, akan tetapi untuk penyakit yang lebih parah dapat diberikan ubat antibiotic, semua itu bertujuan untuk membunuh kuman penyebab penyakit sinusitis. Akan tetapi jika penyakit sinus sudah mulai parah dan tidak sembuh dengan ubat antibitik, maka harus dilakukan tindakan pembedahan. Kerana jika dibiarkan saja, takutnya akan terjadi komplikasi penyakit terutama pada otak. Akan tetapi kemungkinan terjadi komplikasi sangat jarang terjadi, namun penyebaran jangkitan ke otaklah yang boleh membahayakan. JIka terjadi gejala penyakit sinusitis akan lebih baik jika dirawat seawal (tahap awal) mungkin, dan segeralah pergi ke doktor untuk mendapatkan pengendalian. Dan juga selalu pengambilan buah dan sayur untuk meningkatkan sistem kekebalan tubuh, dan rajin sukan supaya tubuh sentiasa dalam keadaan sihat dan bugar.

sumber dari : http://www.gejalapenyakit.com/