Monday 27 October 2014

Wanita Lebih Terdedah Gangguan Mental Setelah Serangan Jantung

Serangan jantung lebih banyak menyerang lelaki, tetapi lebih banyak mengakibatkan kematian pada wanita. Lebih lanjut, pada wanita yang selamat dari serangan jantung, mereka terdedah untuk mengalami gangguan mental yang lebih parah.

Sebuah kajian baru-baru ini dilakukan di Lithuania terhadap 160 pesakit yang selamat dari serangan jantung di Vilnius University Hospital. Sebulan selepas serangan jantung, penyelidik menganalisis data mengenai jenis kelamin, usia, riwayat perubatan, kebiasaan merokok dan sukan peserta kajian. Para penyelidik juga mengukur status kesihatan mental mereka dengan "Hospital Anxiety and Depression Scale" (HADS) untuk mengetahui sama ada peserta mengalami gangguan kemurungan atau kecemasan. Skor 0-7 menunjukkan tidak ada kemelesetan atau kecemasan, sedangkan skor 8-10 menunjukkan potensi kemelesetan atau kecemasan. Skor 11 ke atas menunjukkan kemurungan atau kecemasan ringan sampai sedang.

Wanita lebih tinggi

Sementara lelaki mempunyai skor kemurungan rata-rata 6,87, rata-ratanya pada wanita adalah 8,66. Untuk kecemasan, lelaki mempunyai skor rata-rata 7,18 dan wanita mempunyai skor rata-rata 8,20. Terlepas dari jenis kelamin, peserta kajian yang kemurungan hampir enam kali lebih mungkin untuk meninggal dalam enam bulan selepas serangan jantung berbanding dengan pesakit yang tidak tertekan.
"Kajian kami menunjukkan bahawa perempuan lebih sering terkena gangguan kecemasan dan kemurungan yang lebih teruk berbanding laki-laki, tetapi sampai sekarang masalah ini sebahagian besar tidak diketahui", jelas ketua penyelidik Pranas Serpytis pada kongres European Society of Cardiology (ESC), di mana dia membentangkan hasil kajian. "Kemelesetan berat pasca serangan jantung berlaku pada kira-kira 18 peratus kes dan merupakan peramal penting kecacatan dan penurunan kualiti hidup di tahun-tahun selepas serangan jantung," katanya lagi.

Merokok dan sukan

Selain itu, merokok tampaknya meningkatkan risiko kecemasan, sedangkan kurang sukan meningkatkan risiko kemurungan. Rata-rata skor HADS untuk kecemasan di antara pesakit perokok adalah 10.16, berbanding dengan skor rata-rata 7.3 pada pesakit yang tidak pernah merokok dan 4,55 pada pesakit yang berhenti merokok lebih daripada dua tahun sebelumnya. Tidak ada hubungan yang dijumpai antara merokok dan kemurungan selepas serangan jantung. Rata-rata skor HADS untuk kemurungan pada pesakit yang tidak aktif secara fizikal adalah 8,96.

Kajian ini menunjukkan bahawa mendorong pesakit untuk berhenti merokok dan meningkatkan aktiviti fizikal boleh mengurangkan risiko gangguan kecemasan dan kemurungan selepas serangan jantung. Penelitian lebih lanjut diperlukan untuk meneliti hubungan antara serangan jantung dan masalah kesihatan mental.
image source: therapyideas.net

------------
Sumber: Women more likely to develop anxiety and depression after heart attack. European Society of Cardiology (ESC). 19.10.2014

sumber : http://majalahkesehatan.com/