Saturday 1 November 2014

Jagalah ginjalmu

Buah pinggang berfungsi untuk membuang produk limbah dan kelebihan cecair dari tubuh. Setiap hari kedua-dua buah pinggang anda mengeluarkan kira-kira 1.4 liter air kencing dan membersihkan tubuh dari bahan-bahan kimia berbahaya. Selain itu, buah pinggang anda juga menghasilkan hormon-hormon yang mengatur tekanan darah, menghasilkan sel darah merah, menetapkan keasidan, dan mempengaruhi metabolisme kalsium dan elektrolit. Bila buah pinggang anda rosak, anda tidak boleh memulihkannya. Satu-satunya terapi untuk buah pinggang yang sudah rosak adalah dengan menggantikannya melalui operasi yang disebut cantuman atau pemindahan buah pinggang. Buah pinggang adalah organ yang paling banyak dicangkok. Setiap tahun ada ribuan orang Indonesia yang menjalani cantuman buah pinggang, yang biayanya mencapai ratusan juta rupiah untuk setiap kali operasi. Oleh kerana itu, penting sekali bagi anda untuk menjaga buah pinggang anda tetap sihat.

Gagal buah pinggang

Jika buah pinggang anda tiba-tiba bekerja sangat kurang berkesan, anda disebut mengalami kegagalan buah pinggang akut (acute renal failure / ARF). Penyebabnya antara lain kerana kekeringan, pendarahan, kecederaan, keracunan dan komplikasi penyakit. Keadaan ini jarang namun boleh mematikan jika tidak segera ditangani. Yang jauh lebih umum adalah penyakit buah pinggang kronik (chronic kidney disease / CKD) yang berkembang secara beransur-ansur dari beberapa bulan sehingga beberapa tahun.

Semakin tua anda, semakin besar kemungkinan anda mempunyai penyakit buah pinggang kronik. Kira-kira setengah dari warga tua berusia di atas 75 mempunyai CKD. Diabetes dan tekanan darah tinggi juga meningkatkan risiko CKD. Selain disebabkan oleh tekanan darah tinggi, CKD juga meningkatkan tekanan darah, yang seterusnya akan meningkatkan risiko stroke dan serangan jantung.
Jika CKD berlanjut parah, buah pinggang anda menjadi hampir tidak berfungsi atau berhenti berfungsi sama sekali, keadaan ini disebut gagal buah pinggang atau dalam bahasa perubatan disebut ESRD (end-stage renal disease). Pada tahap ini anda memerlukan cuci darah (hemodialisis) atau cantuman buah pinggang untuk menjaga kelangsungan hidup. Mujurlah bagi kebanyakan pesakit CKD, pengendalian yang tepat dapat melambatkan perkembangannya sehingga tidak sampai pada tahap gagal buah pinggang.

Bagaimana CKD didiagnosis?

Diagnosis CKD biasanya ditegakkan dengan ujian yang disebut GFR (Glomerural Filtration Rate) atau dalam bahasa Indonesianya disebut LFG (Laju penapisan glomerulus). Ujian darah ini mengukur bahan kimia yang disebut kreatinin, yang merupakan hasil dari metabolisme otot. Kreatinin biasanya dibersihkan dari darah oleh buah pinggang. Jika buah pinggang anda tidak bekerja dengan baik dan glomeruli (penapis buah pinggang) tidak menapis darah sebanyak normal, tahap kreatinin dalam darah naik. GFR dikira dengan mengambil kira usia, jenis kelamin dan kreatinin darah anda.
5 Tahap Penyakit Ginjal Kronik
Tahap Tahap GFR Keterangan
Tahap 1 90 mL / minit atau lebih Buah pinggang sihat atau buah pinggang rosak dengan GFR normal
Tahap 2 60 - 89 mL / minit Kerosakan buah pinggang dan penurunan ringan GFR
Tahap 3 30 - 59 mL / minit Penurunan GFR sedang
Tahap 4 15 - 29 mL / minit Penurunan GFR berat
Tahap 5 Kurang dari 15 mL / minit atau perlu dialisis Gagal buah pinggang
GFR normal adalah 90 ke atas. GFR 60-89 adalah penurunan fungsi buah pinggang ringan. Pada orang yang sihat sekalipun, fungsi buah pinggang menurun seiring dengan penuaan. Anda mula dianggap mempunyai CKD ketika GFR anda di bawah 60 selama tiga bulan atau lebih. GFR 30-59 adalah CKD sederhana dan di bawah 30 adalah CKD berat. GFR kurang dari 15 adalah tanda kegagalan buah pinggang dan merupakan kedaruratan perubatan yang perlu pengendalian segera. Jika hasil ujian darah anda positif CKD, doktor mungkin perlu memeriksa air kencing anda dan melakukan beberapa ujian darah dan ujian diagnostik lain untuk mendapatkan gambaran lengkap. Bukti kerosakan buah pinggang dapat dilihat pada MRI, CT scan, ultrasound, atau sinar-X berbeza.

Gejala CKD

Pada tahap awal, CKD mungkin tidak memberikan gejala, itulah mengapa ujian GFR perlu dilakukan sebelum terlambat. Ketika CKD semakin parah (sederhana) atau lebih buruk, gejala-gejala mula berkembang. Gejala pada awalnya cenderung tidak spesifik, seperti merasa lelah, lemas dan tidak enak badan. Ketika semakin parah CKD dapat ditandai dengan:
  • Kesulitan berfikir.
  • Nafsu makan yang buruk.
  • Penurunan berat badan.
  • Kulit kering dan gatal.
  • Kejang otot.
  • Pengekalan cecair yang menyebabkan kaki membengkak.
  • Bengkak di sekitar mata, terutama selepas bangun pagi.
  • Keperluan untuk buang air kecil lebih sering dari biasanya.
  • Menjadi pucat kerana anemia.
Jika fungsi buah pinggang terus menurun maka akan terjadi ketidakseimbangan mineral dan kimia dalam aliran darah yang menimbulkan pelbagai gejala, termasuk penyingkiran atau patah tulang kerana gangguan kalsium dan fosfat.

Mencegah dan merawat CKD

Pencegahan CKD adalah dengan menguruskan pelbagai keadaan yang menjadi penyebabnya. Sebagai contoh, kawalan gula darah bagi pesakit kencing manis, kawalan tekanan darah bagi pesakit hipertensi. Ubat-ubatan hipertensi dari kumpulan yang disebut Angiotensin Converting Enzyme inhibitor (ACE inhibitor) atau Angiotensin Receptor Blocker (ARB) selain menurunkan tekanan darah juga mempunyai kesan perlindungan tambahan pada buah pinggang. Setelah CKD berkembang, selain mengatasi penyebabnya, rawatan juga diperlukan untuk mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular. Pesakit CKD mempunyai peningkatan risiko penyakit kardiovaskular seperti penyakit jantung, stroke, dan penyakit vaskular periferal. Pesakit CKD bahkan dua puluh kali lebih mungkin untuk meninggal akibat masalah kardiovaskular yang berkaitan berbanding dari gagal buah pinggang. Ubat untuk menurunkan kadar kolesterol diperlukan dalam banyak kes.
Gaya hidup berikut diperlukan tidak hanya untuk pencegahan dan rawatan CKD tapi juga untuk kesihatan anda secara keseluruhan:
  • Berhenti merokok jika anda merokok
  • Makan makanan yang sihat dengan kadar garam yang rendah.
  • Jaga berat badan dan lilitan perut anda.
  • Aktiviti fizikal secara teratur.
  • Menjaga hidrasi. Minumlah sekitar 8 gelas sehari atau mengikut keperluan.
http://majalahkesehatan.com/jagalah-ginjalmu/