Thursday 14 August 2014

3 Tips Mudah Mengatasi Keletihan

linus tech tips, golf swing tips, make up tips, golf tips, beauty tips, interview tips, makeup tips, pg tips advert, snooker tips, squash tips, fifa 12 tips, driving test tips, boxing tips, carp fishing tips, pg tips, putting tips, fishing tips, poker tips, weight loss tips, cod4 tips, photography tips, ncix tech tips, mw3 tips, mw2 tips, black ops tips, bodybuilding tips, halo 3 tips, revision tips, tips, pg tips monkey, ksiolajidebt, job interview tips, fifa 11 tips, golf driving tips, modern warfare 2, cycling tips, fifa 13 tips, football tips, hair growth tips, pool tips, hair tips, skyrim tips, plumbing tips, gardening tips, camping tips, diet tips, goalkeeper tips, fifa 14 tips, dog training tips, goalkeeping tips, eyeliner tips, battlefield 3 tips, pike fishing tips, minecraft, ksi, singing tips, cricket batting tips, go karting tips, minecraft tips, fifa 12, fifa tips, black ops 2, finger tips, study tips, batting tips, tennis tips, ncix, table tennis tips, how to kiss, running tips, golf swing, golf, wedding photography tips, fighting tips, golf putting tips, snowboarding tips, makeup tutorial, paintballing tips, rugby tips, bowling tips, golf tips driving, songwriting tips, paintball tips, pole fishing tips, archery tips, fifa 10 tips, mw2, chipping tips, halo reach tips, skin care tips, mw2 sniping tips, black ops, fifa 13, dj tips, fishing, mw3 moab tips, clay shooting tips, street fighting tips,
Keletihan adalah aduan yang sangat umum, dan biasanya disebabkan oleh gaya hidup. Seseorang merasa lelah kerana banyak perkara: tidur malam terlalu pendek, stres, bekerja keras, dll. Keletihan juga disebabkan penyakit yang memerlukan diagnosis dan rawatan lebih lanjut, misalnya, penyakit jantung , sleep apnea (gangguan bernafas saat tidur), hipotiroidisme, anemia , diabetes atau bahkan kanser. Dalam kebanyakan kes, rawatan yang paling berkesan untuk keletihan adalah rehat dan tidur yang cukup. Bila anda masih merasa letih walaupun sudah cukup rehat dan tidur, beberapa perubahan gaya hidup berikut dalam rutin harian anda mungkin juga membantu: 

1 Berolahraga ringan di pagi hari.

Bersenam adalah suatu kemestian. Anda mungkin selalu sibuk atau jadual anda terlalu padat sehingga tidak menyisakan waktu untuk bersenam. Namun sebaiknya anda sekurang-kurangnya menyempatkan setengah jam untuk bersenam di pagi hari. Penyelesaian apa pun tidak dapat membayar pampasan hal ini. Tubuh kita perlu bersenam agar tetap bugar.

Anda boleh melakukan jogging atau latihan kardiovaskular ringan, berlari, bermain badminton atau latihan beban. Pada awalnya anda mungkin merasa sedikit lelah tetapi setelah tubuh anda terbiasa anda akan merasa segar dan penuh tenaga. Sepanjang hari anda akan berjalan lancar. Anda akan menjadi orang yang bertenaga.

2 Sinar matahari.

Daripada meringkuk di tempat tidur sampai minit terakhir dan buru-buru menyiapkan diri untuk bekerja, sebaiknya anda berjalan-jalan selama beberapa minit di luar rumah. Sinar matahari pagi akan membantu membuka liang tubuh anda dan membuat diri anda lebih waspada dan aktif. Anda akan penuh tenaga dan daya hidup.

3 pagi.

Dalam hidup serba cepat saat ini, kita mempunyai sedikit masa lapang. Kita begitu ditekan oleh masa sehingga sering melewatkan sarapan. Untuk tetap aktif dan bertenaga sepanjang hari, anda harus memakan sarapan sihat di pagi hari.

Jika anda melewatkan sarapan dan hanya memakan kudapan kecil di antara pekerjaan anda, anda sedang mengembangkan kebiasaan buruk yang tidak hanya menyebabkan keletihan tetapi juga menimbulkan banyak masalah kesihatan. Sarapan merupakan makanan terpenting bagi kita semua. Sesuaikan rutin harian anda sehingga anda mempunyai cukup masa untuk sarapan. Pastikan anda tidak memakan makanan yang digoreng dan berat saat sarapan anda. Pilihlah makanan kaya karbohidrat, protein dan serat seperti roti, bubur, buah-buahan , susu, telur dan lain-lain.

sumber : http://majalahkesehatan.com/
oleh dr Salma