Wednesday 13 August 2014

6 Gangguan Seksual pada Wanita

kad lisce pada, video seksual 2011, seksual, wali band, pada padara banam, kad lsice pada, hindi songs, shakira, bf, sri pada, kejadian memalukan wanita, izgubljena cast, facebook, no pada nada, russian, hodanje po kisi, arab seksual, irwansyah pencinta wanita, ada band, minecraft lock key, bartek wrona maria, nash, lipless x sister, k3g part 10, wanita terindah, bin tere sanam, la pada, pada bure, siti nurhaliza, om, pada beret, nocas lisce pada, pa, wanita terseksi, nestor pada, yoga, miss pada, delon, serif konjevic 2011, justin bieber, foto wanita bugil, pada boom, seksual bebas korea, halid muslimovic, mera kuch samaan, sarse klovan, the white pada, devil wears prada, el condor pada, danity kane, wanita bird, el kondor pada, benny hinn, katy perry, wanita cantik, berita pada kawan, hubungan intim, eka pada galavasana, irwansyah pecinta wanita, uch pada, sharmilee songs, sammy simorangkir, tarkan dudu, kru wanita, miyabi ngntot, lelaki buaya darat, kartun seksual, kad lisce pada205, videos especiales, eka pada sirsasana, lisce pada serija, ysr pada yatra, kadaliscepada, massage seksual, aahe nila saila, wanita siti nurhaliza, krisdayanti wanita, wanita seluruh dunia, black men kiss, jalsa, hot, drive wanita terindah, wanita hamil, delon cinta, kisa pada napolju, hathibhai to jada, feena pada, belly dance, artis wanita bogel, numa numa, ciÄ…gle pada, wanita hari ini, wanita bynum preaching, hamka tauhid, waneta bynum, dwi pada sirsasana, strasti orijenta, element, pada pan pan,
Ada banyak masalah yang boleh membuat seorang wanita gagal menikmati seks. Berikut adalah enam masalah seksual yang paling sering dialami wanita.

1 Anorgasmia

Ketiadaan orgasme atau anorgasmia membayangkan bahawa wanita tidak mengalami kenikmatan puncak saat berhubungan seks, walaupun dia mungkin mendapat kesenangan. Ada kes-kes di mana wanita tidak pernah mencapai orgasme sama sekali (anorgasmia utama), mencapai orgasme separa (hanya orgasme clitoral dan bukan faraj), atau gagal mencapai orgasme kerana kesedihan mendalam, trauma atau sakit melahirkan (anorgasmia menengah). Rawatan gangguan ini umumnya melibatkan terapi oleh seorang ahli terapi seks atau psikologi profesional. Anorgasmia berkaitan dengan halangan mental peribadi pesakit (misalnya rasa bersalah memperoleh kesenangan seksual) atau masalah hubungan (misalnya kurangnya komunikasi dengan suaminya), atau gabungan kedua-dua faktor tersebut.

2 Frigiditas

Frigiditas adalah ketiadaan hasrat seksual yang mempengaruhi sekitar 10% populasi wanita. Masalah ini umumnya bersifat kejiwaan, misalnya kerana pendidikan moral yang terlalu kaku sehingga menabukan seks, konflik dengan pasangan, dll. Pada kes yang jarang, frigiditas bersifat fisiologi seperti masalah hormon, minum ubat tertentu seperti neuroleptics, ubat penenang atau pil tidur. Pengenalan akar masalah diperlukan untuk mengatasinya dan menumbuhkan kembali hasrat seksual pesakit.

3 vaginismus

Vaginismus adalah gangguan seksual di mana wanita menolak penetrasi dengan mengetatkan otot-otot pra-faraj. Ada dua jenis vaginismus: vaginismus utama (wanita yang masih dara) dan vaginismus sekunder (reaksi kerana jangkitan faraj, trauma melahirkan, trauma seksual, dll). Penyembuhan vaginismus memerlukan konsultasi dengan doktor kandungan, ahli terapi seks atau psychotherapist. Rawatan bertujuan untuk membantu pesakit mengenalpasti sumber masalahnya, mengatasinya, dan mendapatkan kembali kepercayaan pada badan sendiri dan pasangannya. Kajian menunjukkan bahawa sebahagian besar pasangan yang menjalani rawatan vaginismus berjaya mendapatkan kehidupan seks yang lebih baik dan berterusan.

4 Disparunia

Disparunia atau sakit saat berkaitan seksual banyak disebabkan kerana penyakit menular seksual (PMS) seperti herpes kelamin dan cendawan. Kanser serviks , ketumbuhan atau sista ovari juga boleh menyebabkan ketidakselesaan selama berhubungan seks. Anda perlu membuat pemeriksaan ke doktor kandungan jika rasa kesakitan anda berterusan.

5 Masalah menopause

Menopause boleh menjejaskan hasrat seksual dalam tahap yang berbeza-beza dari satu wanita ke wanita yang lain. Pemberhentian kitaran haid boleh menyebabkan pelbagai masalah psikologi dan fisiologi pada wanita. Perubahan hormon juga menyebabkan atrofi faraj dan pelinciran dikurangkan sehingga menimbulkan rasa sakit dan kerengsaan yang boleh mengganggu kenikmatan seksual.

6 Sakit selepas melahirkan

Selepas dihadapkan pada persalinan dan sibuk dengan bayinya, kadang-kadang diperlukan waktu bagi ibu baru untuk menimbulkan kembali hasrat seksualnya. Dia mungkin mengalami sakit perineum dan ketidakseimbangan hormon yang menyebabkan penurunan hasrat seksual. Hal ini diburukkan lagi oleh pemotongan episiotomi yang kadang-kadang dilakukan untuk mencegah robeknya perineum selama persalinan. Ibu baru perlu menunggu penyembuhan sebelum melakukan hubungan seksual dan mungkin bimbang merasa sakit ketika melakukannya.

sumber : http://majalahkesehatan.com/
Ditulis oleh dr Salma