Monday 11 August 2014

Darah di Air Mani: Punca Biasanya Tidak Berbahaya

Air mani yang kemerahan, bukan putih sedikit kekuningan, banyak membuat lelaki cemas. Mereka bimbang ada masalah serius yang menyebabkannya. Dalam kebanyakan kes, darah di cecair sperma (atau dalam bahasa perubatannya disebut hematospermia atau hemospermia) bukanlah perkara yang terlalu merisaukan dan biasanya hilang sendiri. Hematospermia jarang berhubungan dengan patologi berbahaya pada lelaki muda.

Penyebab

Hematospermia biasanya berlaku kerana urat zakar yang terluka oleh gerakan keras, mengenakan seluar terlalu ketat atau kecederaan. Kebiasaan seks tertentu yang terlalu bersemangat atau terlalu sering juga boleh menimbulkan pendarahan. Penyebab umum lain adalah jangkitan di kelenjar prostat (Prostat), di vesikel seminalis / saluran ejakulasi, atau di uretra (urethritis). Punca jangkitan dari hematospermia termasuk jangkitan menular seksual (HIV, virus herpes simplex, chlamydia, dll), batuk kering (TB) dan cytomegalovirus.

Penyebab yang sangat jarang adalah masalah pembekuan darah, varises prostat dan tumor. Masalah pembekuan darah boleh disebabkan oleh hemofilia atau terlalu banyak mengambil ubat pencair darah. Ketumbuhan atau kanser boleh terjadi di prostat , vesikel seminalis, atau uretra. Sebahagian besar hematospermia yang berkaitan kanser berlaku pada pesakit yang berusia lebih dari 40 tahun. Pada kira-kira setengah kes, hematospermia tidak diketahui penyebabnya (idiopatik).

Diagnosis

Bleeding Heart photo © 2009 Sudhamshu Hebbar | more info (via: Wylio ) Jika hematospermia berlangsung lebih 2 bulan, perlu pemeriksaan lebih lanjut untuk menentukan penyebabnya. Faktor yang menentukan tahap pemeriksaan meliputi usia pesakit, tempoh masalah dan kehadiran hematuria (darah di air kencing). Diagnosis bermula dengan sejarah perubatan dan pemeriksaan fizikal. Doktor mungkin akan menanyakan hal-hal berikut untuk mencari penyebabnya:
  • Berapa kali darah telah kelihatan pada air mani?
  • Kapan pendarahan bermula?
  • Apakah ada darah dalam air kencing atau pendarahan di daerah lain tubuh?
  • Seberapa sering anda berhubungan seks?
  • Bagaimana kebiasan seksual anda?
  • Apakah anda mempunyai penyakit lain?
  • Apakah anda pernah menderita penyakit menular seksual?
Pemeriksaan lebih lanjut dapat dilakukan dengan ujian air kencing untuk mengetahui kehadiran jangkitan dan foto rontgen untuk melihat struktur uretra.

Rawatan

Banyak lelaki beberapa kali mendapati darah dalam air mani (semen) mereka, yang lain mungkin hanya sekali. Rawatan seolah-olah tidak berpengaruh kerana pada sebahagian besar kes penyebabnya tidak diketahui. Jika penyebabnya diketahui, rawatan ditujukan pada penyebabnya. Doktor boleh memberikan antibiotik untuk masa yang singkat jika ada jangkitan. Hematospermia kerana kanser atau varises prostat mungkin perlu operasi.

sumber : http://majalahkesehatan.com/
Ditulis oleh dr Salma