Tuesday 4 November 2014

AIDS , "Acquired Immune Deficiency Syndrome" ataupun Sindrom Kurang Daya Tahan Melawan Penyakit.

Penyakit AIDS iaitu suatu penyakit yang ditimbulkan sebagai kesan berkembangbiaknya virus HIV (Human Immunodeficiency Virus) didalam tubuh manusia, yang mana virus ini menyerang sel darah putih (sel CD4) sehingga mengakibatkan kerosakan sistem kekebalan tubuh. Hilangnya atau berkurangnya daya tahan tubuh membuat si pesakit mudah sekali terjangkit berbagai macam penyakit termasuk penyakit ringan sekalipun.

Virus HIV menyerang sel CD4 dan menjadikannya tempat pembiakan Virus HIV baru, kemudian merosakkannya sehingga tidak dapat digunakan lagi. Sebagaimana kita tahu bahawa sel darah putih sangat diperlukan untuk sistem kekebalan tubuh. Tanpa kekebalan tubuh maka ketika tubuh kita diserang penyakit, Tubuh kita lemah dan tidak berupaya melawan jangkitan penyakit dan akibatnya kita boleh meninggal dunia meski terkena influenza atau selsema biasa.

Ketika tubuh manusia terkena virus HIV maka tidaklah langsung menyebabkan atau menderita penyakit AIDS, melainkan diperlukan masa yang cukup lama bahkan bertahun-tahun bagi virus HIV untuk menyebabkan AIDS atau HIV positif yang mematikan.

Adapun tanda dan gejala yang tampak pada pesakit penyakit AIDS diantaranya adalah seperti dibawah ini:
  1. Saluran pernafasan. Pesakit mengalami nafas pendek, henti nafas sejenak, batuk, sakit dada dan demam seprti diserang jangkitan virus lain (Pneumonia). Tidak jarang diagnosa pada stadium awal penyakit HIV AIDS diduga sebagai batuk kering.
  2. Saluran Pencernaan. Pesakit penyakit AIDS menampakkan tanda dan gejala seperti kehilangan nafsu makan, mual dan muntah, kerap mengalami penyakit cendawan pada rongga mulut dan kerongkong, serta mengalami diarhea yang kronik.
  3. Berat badan tubuh. Pesakit mengalami hal yang disebut juga wasting syndrome, iaitu kehilangan berat badan tubuh hingga 10% dibawah normal kerana gangguan pada sistem protein dan energy didalam tubuh seperti yang dikenali sebagai Malnutrisi termasuk juga kerana gangguan penyerapan / penyerapan makanan pada sistem pencernaan yang mengakibatkan diarhea kronik, keadaan letih dan lemah kurang bertenaga.
  4. System persyarafan. Terjadinya gangguan pada persyarafan central yang mengakibatkan kurang ingatan, sakit kepala, susah menumpukan perhatian, sering kelihatan kebingungan dan respon ahli gerak perlahan. Pada system persyarafan ujung (Peripheral) akan menimbulkan kesakitan dan kesemutan pada telapak tangan dan kaki, reflek tendon yang kurang, selalu mengalami tekanan darah yang rendah dan Impoten.
  5. System Integument (Jaringan kulit). Pesakit mengalami serangan virus cacar air (herpes simplex) atau carar api (kayap) dan berbagai macam penyakit kulit yang menimbulkan rasa sakit pada rangkaian kulit. Lain-lain adalah. mengalami jangkitan rangkaian rambut pada kulit (Folliculities), kulit kering berbercak (kulit lapisan luar retak-retak) serta Eczema atau psoriasis.
  6. Saluran kencing dan Pengeluaran semula pada wanita. Pesakit seringkali mengalami penyakit cendawan pada faraj, hal ini sebagai tanda awal dijangkiti virus HIV. Luka pada saluran kencing, menderita penyakit syphillis dan berbanding Lelaki maka wanita lebih banyak jumlahnya yang menderita penyakit cacar. Lain-lain adalah pesakit AIDS wanita banyak yang mengalami keradangan rongga (tulang) pelvic dikenali sebagai istilah 'pelvic inflammatory disease (PID)' dan mengalami masa haid yang tidak teratur (abnormal).
Cara Penyabaran penyakit AIDS:
  • Perhubungan seks tanpa kondom
  • Pemindahan darah yang tercemar
  • Jarum suntik yang tercemar
  • Jangkitan pada bayi dan anak pada ibu yang mengidap HIV
Beberapa pencegahan AIDS:
  • Tidak berganti-ganti pasangan seksual 
  • Pencegahan kenalan darah, misalnya pencegahan terhadap jarum suntik yang diulang 
  • Dengan formula ABC:
  1. ABSTINENSIA artinya tidak melakukan hubungan seks sebelum berkahwin
  2. BE FAITHFUL artinya jika sudah berkahwin hanya berhubungan seks dengan pasangannya saja.
  3. CONDOM artinya pencegahan dengan menggunakan kondom.
sumber : http://penyakitberbahaya.wordpress.com/