Tuesday 4 November 2014

Perilaku Saat Ini Memengaruhi Kesihatan Anda Hingga 20 Tahun Ke Depan

Keputusan yang anda buat hari ini mengenai kesihatan dan kecergasan boleh membantu meramalkan kesihatan anda secara keseluruhan selama hampir 20 tahun ke depan, menurut kajian baru dari Karlsruhe Institute of Technology di Jerman.

Penyelidikan jangka panjang tersebut dilakukan antara tahun 1992 dan 2010, yang melibatkan 243 perempuan dan 252 laki-laki dengan usia rata-rata 45 tahun di awal kajian. Para peserta diminta melengkapkan soal selidik dan menjalani ujian perubatan dan kecergasan di tahun 1992, 1997, 2002 dan 2010. Untuk memahami faktor-faktor yang mempengaruhi kesihatan dan kecergasan para peserta, para penyelidik menggunakan "model biopsikososial" yang terdiri dari empat tahap. Tahap pertama meliputi faktor persekitaran, seperti status sosial ekonomi dan latar belakang penghijrahan. Tahap kedua terdiri dari faktor personal, termasuk sokongan sosial dan strategi menguruskan stres. Tahap ketiga terdiri dari faktor kebiasaan seperti merokok, latihan fizikal dan pola makan. Tahap keempat meliputi kecergasan fizikal dan kesihatan.

Hasil analisis menunjukkan bahawa semua faktor dalam keempat tahap mempunyai kesan langsung dan tidak langsung terhadap kecergasan fizikal dan kesihatan peserta pada awal kajian. Namun, hanya pola makan dan kebiasaan latihan fizikal peserta yang memberi kesan jangka panjang pada kecergasan mereka pada akhir penyelidikan di tahun 2010.

Kajian ini menunjukkan bahawa mengembangkan kebiasaan sihat sejak awal adalah penting untuk menjadi dewasa yang sihat dan mencegah pelbagai masalah kesihatan, kata para penyelidik. Mereka mengatakan akan melakukan penyelidikan lebih lanjut untuk lebih memahami bagaimana perilaku kesihatan dan kecergasan mempengaruhi kesihatan jangka panjang.

---------
Sumber: "Does initial behavior predict our physical fitness and health 18 years later?", Alexander Woll et al., Psychology of Sport and Exercise, Januari 2014

sumber : http://majalahkesehatan.com/