Sunday 2 November 2014

Pengambilan Natrium Tinggi Punca 1 Dari 10 Kematian Kardiovaskuler Global

Para penyelidik menganggarkan bahawa 1 daripada 10 kematian kardiovaskular setiap tahun disebabkan oleh pengambilan natrium di atas yang disarankan WHO iaitu 2 gram per hari. Pasukan penyelidik yang diketuai oleh Dr Dariush Mozaffarian dari Friedman School of Nutrition Science and Policy di Tufts University di Medford, MA, baru-baru ini menerbitkan penemuan mereka tersebut di The New England Journal of Medicine.

Natrium adalah unsur yang secara alami terdapat pada sebahagian besar makanan seperti daging, susu, ikan dan saderi. Oleh kerana itu penambahan garam dalam jumlah tinggi dalam masakan menyebabkan penggunaan natrium terlalu banyak. Hal itu dapat meningkatkan tekanan darah, padahal hipertensi adalah faktor risiko utama untuk penyakit kardiovaskular seperti penyakit jantung dan stroke.

"Namun kesan dari pengambilan natrium yang berlebihan pada penyakit kardiovaskular secara global mengikut usia, jenis kelamin dan etnik belum sepenuhnya diketahui," kata Dr Mozaffarian. Untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik mengenai pengaruh natrium berlebihan terhadap kesihatan jantung pada skala global, pasukan penyelidik menganalisis data dari 205 kajian pengambilan natrium yang mewakili kira-kira 75% penduduk dewasa dunia.

Data nutrisi global kemudian disemak untuk mengetahui bagaimana pengambilan natrium berbeza-beza menurut jenis kelamin, usia dan negara. Selanjutnya dilakukan meta-analisis untuk mengukur kesan natrium pada tekanan darah dan kesan tekanan darah pada penyakit kardiovaskular. Menggunakan maklumat ini para penyelidik dapat menganggarkan berapa banyak kematian yang disebabkan oleh pengambilan natrium di atas 2 gram per hari. Kesimpulannya, 1.65 juta kematian atau 1 dari 10 kematian kardiovaskular berkaitan dengan penggunaan natrium tinggi.

Hasil kajian mendedahkan bahawa pengambilan natrium rata-rata di seluruh dunia pada tahun 2010 adalah 3,95 g per hari atau hampir dua kali ganda cadangan harian yang ditetapkan oleh Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO).

"Program untuk mengurangkan pengambilan natrium boleh memberikan cara praktikal dan kos efektif untuk mengurangkan kematian awal pada orang dewasa di seluruh dunia," para penyelidik menyimpulkan.

Bagaimana di Indonesia?

Menurut data, keperluan garam penggunaan secara nasional adalah 855.000 tan pada tahun 2010. Bila dibahagikan dengan jumlah penduduk Indonesia iaitu kira-kira 230 juta maka rata-rata penggunaan garam per kapita mencapai kira-kira 10 gram per hari. Jumlah itu hampir dua kali kali ganda yang disyorkan WHO (10 gram garam kira-kira setara dengan 4 gram natrium). Penggunaan tersebut sangat tinggi, mengingat pula bahawa garam bukan satu-satunya sumber natrium.

------------
Sumber: Dariush Mozaffarian, MD, et al, "Global Sodium Consumption and Death from Cardiovascular Causes", N Engl J Med, August 14, 2014.

sumber : http://majalahkesehatan.com/