Tuesday 4 November 2014

Merokok Menyebabkan Penuaan Dini

Merokok membuat anda tua sebelum waktunya. Mau bukti? Sebuah pasukan doktor dan penyelidik dari Case Western Reserve University di Cleveland baru-baru ini menyampaikan buktinya yang jelas, iaitu dengan membandingkan pasangan kembar. Untuk keperluan tersebut, pasukan yang dipimpin oleh Dr Bahman Guyuron dari University Hospital di Cleveland menghadiri Festival Hari Kembar di Twinsburg, Ohio. Di sana mereka merekrut 79 pasangan kembar di mana salah satu kembar merokok sedangkan yang lain tidak merokok atau sekurang-kurangnya merokok 5 tahun lebih singkat daripada kembarnya. Perbezaan rata-rata dalam riwayat merokok di antara pasangan kembar yang sama-sama merokok adalah 13 tahun. Dari 79 pasangan, 57 pasangan adalah perempuan dan usia rata-rata semua pasangan adalah 48.

Jurugambar profesional kemudian mengambil gambar setiap pasangan secara close-up. Sebuah panel juri yang terdiri dari para ahli bedah kosmetik diminta untuk menilai foto wajah dan membuat skor untuk darjah tanda-tanda penuaan mereka. Para juri menganalisis tanda-tanda penuaan tanpa mengetahui riwayat merokok masing-masing orang. Mereka menganalisis setiap kerutan dan ciri-ciri wajah lain yang terjejas oleh penuaan seperti beg di bawah mata, pipi yang menggantung, dan perubahan warna kulit di bibir dan kelopak mata. Setiap jenis keriput dan ciri-ciri yang berkaitan dengan penuaan diberi skor untuk darjatnya. Hasilnya menunjukkan bahawa para kembar yang merokok atau merokok lebih lama daripada saudaranya mendapatkan skor yang signifikan lebih buruk dari para juri. Para perokok menunjukkan kelopak mata atas yang lebih kendur dan kelopak mata bawah lebih marsupial. Mereka juga mempunyai skor yang lebih buruk untuk keriput wajah, kedutan di bibir atas dan bawah, dan kulit menggantung di pipi, dan garis-garis penuaan lebih jelas di dahi dan di antara hidung dan mulut (lipatan nasolabial).

Perbezaan tanda-tanda penuaan oleh merokok terutama terlihat pada bahagian tengah dan satu pertiga bawah wajah. Para penyelidik berhipotesis bahawa penuaan di bahagian bahagian atas wajah mungkin lebih disebabkan oleh perubahan dalam aktiviti otot wajah daripada kesan merokok pada kulit. Kajian ini dapat memberikan petunjuk tentang bagaimana merokok menyebabkan penuaan pada tahap sel, sebagaimana terlihat kesannya pada ciri wajah.

Perlu diketahui bahawa selain merokok, faktor lain juga boleh memainkan peranan dalam mempercepatkan proses penuaan seperti pengambilan alkohol, paparan sinar UV, dan lain-lain. Pada pasangan kembar yang diteliti, perbezaan dalam faktor-faktor lain tersebut dapat diabaikan.

------
Sumber: Facial Changes Caused by Smoking: A Comparison between Smoking and Nonsmoking Identical Twins - Okada, Haruko CMD; Alleyne, Brendan BS; Varghai, Kaveh; Kinder, Kimberly MD; Guyuron, Bahman MD)

sumber : http://majalahkesehatan.com/