Tuesday 22 October 2013

Adakah gelatin baik untuk anda?


Adakah anda inginkan rambut yang cantik? Adakah anda mahu meningkatkan keanjalan kulit anda? Adakah anda mahukan tulang dan sendi yang kuat? Adakah anda perlukan bantuan pencernaan semula jadi? Terdapat sesuatu yang akan memberikan anda semua itu. Apa yang perlu anda lakukan ialah makan gelatin. Ya, GELATIN.

Apakah itu gelatin?

Gelatin adalah kolagen protein semulajadi yang diperbuat daripada tulang, kulit, sendi, dan kolagen (protein berserat) haiwan. Ia biasanya terdapat dalam bentuk serbuk dan digunakan dalam pencuci mulut dan untuk memekatkan cecair.

Tambahan lagi, gelatin sering digunakan dalam makanan , perubatan dan produk-produk kecantikan . Ia digunakan untuk menstabilkan, mengemulsifikan lemak , pemekat makanan dan produk lain. Gelatin boleh didapati dalam pelbagai perkara seperti yogurt, gula-gula getah, jeli, marshmallow , sup, sosej, krim, pil, filem fotografi dan kertas pasir.

Perlu diingat, gelatin yang baik bukan boleh didapat dalam kotak kecil dengan pelbagai perisa untuk dipilih. Kolagen tidak larut air dalam bentuk semula jadi, jadi ia mesti diubah suai untuk dijadikan gelatin. Inilah sebabnya mengapa anda perlu mengambil gelatin yang asli dan yang berkualiti tinggi kerana ia memastikan anda mendapat gelatin daripada haiwan yang sihat yang tidak terdedah dengan hormon tiruan dan antibiotik. 

Mengapa gelatin bagus untuk anda

Terdapat banyak sebab mengapa gelatin adalah sejenis makanan yang bagus untuk dimasukkan dalam diet seharian antaranya:
  • Gelatin boleh menguatkan tulang dan sendi serta merawat penyakit berkaitan sistem muskuloskeletal seperti artritis reumatoid, osteoartritis, dan osteoporosis.
  • Gelatin boleh menguatkan kuku anda dan meningkatkan kualiti rambut anda seperti melebatkan dan mengilatkan rambut.
  • Gelatin juga boleh mempercepatkan proses pemulihan kecederaan yang berkaitan sukan. Ia juga mempunyai ciri-ciri anti-radang dan boleh melindungi otot.
  • Gelatin membantu tubuh melawan jangkitan, mengawal hormon progesteron dan estrogen, mengawal paras insulin, meningkatkan kesihatan hati, dan membantu sistem imun berfungsi secara optimum.
  • Gelatin menggalakkan badan relaks dan tidur nyenyak.
  • Gelatin boleh membantu menambah kolagen dalam badan anda yang mana bagus untuk keanjalan kulit.
  • Gelatin boleh menyembuhkan lapisan saluran gastrousus, membantu tubuh menyerap nutrien dengan mudah, dan membantu dengan penghadaman .
PRODUK PILIHAN. KLIK IMAGE UTK KETERANGAN