Monday 18 August 2014

5 Punca Bau Badan Tidak Sedap

Bau badan dalam kadar sedang adalah normal dan bahkan bermanfaat sebagai "identiti" kita. Setiap orang mempunyai bau badan yang unik. Haiwan, terutama anjing, boleh mengenalpasti orang dari bau badannya. Namun, bau badan yang berlebihan boleh mengganggu atau bahkan menunjukkan penyakit.

Penyebab bau badan

Badan mempunyai dua jenis kelenjar peluh, iaitu kelenjar ekrin dan apokrin. Kelenjar ekrin terbuka ke permukaan kulit, manakala kelenjar apokrin ditemui di kawasan di mana rambut tumbuh, termasuk kulit kepala, ketiak, dan pangkal paha. Keringat dari kelenjar ekrin sebahagian besar adalah air dan garam, tetapi kelenjar apokrin mengeluarkan keringat yang mengandung lemak, protein dan karbohidrat. Bau badan muncul apabila bakteria di permukaan kulit mengurai keringat dari kelenjar apokrin menjadi asam yang mudah menguap dan melepaskan bau tidak sedap. Ada dua jenis asid yang menyebarkan bau badan:
  • Asid propionat atau asam propanoat yang berbau seperti cuka dan merupakan hasil penguraian keringat oleh propionibacteria, sejenis bakteria yang hidup di saluran kelenjar minyak manusia dewasa dan remaja.
  • Asam isovalerik yang dihasilkan oleh bakteria staphylococcus epidermidis, yang menyebarkan bau seperti keju.
Setiap ketidakseimbangan tubuh berikut boleh meningkatkan pengeluaran asid yang menyebabkan bau badan:
  1. Ketidakseimbangan diet. Kekurangan magnesium atau zinc dan terlalu banyak mengambil daging, makanan yang banyak mengandungi choline (telur, hati ikan, dan kacang-kacangan), bawang merah, bawang putih, jengkol, makanan pedas tertentu, kopi dan alkohol, gorengan dan makanan berlemak boleh menyebabkan bau badan.
  2. Tekanan emosi. Kelenjar apokrin biasanya mengeluarkan keringat lebih banyak masa anda sedang mengalami tekanan emosi (marah, takut, gembira). Bila tidak segera mandi, bakteria akan mengurai bahan tersebut sehingga menyebabkan bau badan.
  3. Pergolakan hormon. Hormon androgen pada anak-anak yang sedang menjalani masa puber dapat meningkatkan pengeluaran kelenjar apokrin.
  4. Kelainan genetik. Orang-orang tertentu secara genetik cenderung mempunyai bau badan yang kuat. Sebuah kelainan genetik yang jarang berlaku trimetilaminuria (trimetil amina di dalam air kencing), ditandai dengan bau hanyir di nafas, peluh dan air kencing. Sindrom ini disebabkan oleh kecacatan pada enzim yang memecah trimetil-amina, produk sampingan daripada pencernaan protein yang dikeluarkan oleh bakteria yang ada dalam usus.
  5. Penyakit. Beberapa penyakit boleh menyebabkan bau badan yang buruk. Salah satu penyakit paling umum yang boleh menyebabkan bau badan adalah kencing manis . Hal ini terutama terjadi bila gula darah pesakit kurang terkawal sehingga mengembangkan keadaan yang disebut ketoasidosis. Keadaan ini tidak hanya menyebabkan bau badan tetapi juga bau nafas yang khas. Bau badan yang buruk juga boleh menjadi petanda penyakit liver atau buah pinggang yang teruk di mana tubuh tidak mampu memproses dan mengeluarkan racun tertentu. Keadaan ini dapat dipastikan dengan ujian darah yang mengukur fungsi buah pinggang dan hati. Kadang-kadang, tiroid yang terlalu aktif juga boleh menyebabkan masalah bau badan kerana kecenderungan pesakit untuk berpeluh berlebihan.

Tips untuk anda

Karena penyebab bau badan adalah bakteria pemecah keringat, cubalah langkah-langkah berikut untuk mengurangkan bau badan anda:
  • Memohon diet yang sihat. Kurangkan makanan yang banyak mengandungi choline dan perangsang seperti kopi atau teh yang merangsang aktiviti kelenjar apokrin.
  • Mandilah dua kali sehari. Bersihkan ketiak, paha, dan lipatan-lipatan tubuh anda dengan baik. Selepas mandi, terapkanlah larutan alkohol atau deodoran untuk mengurangkan bakteria.
  • Kenakan pakaian dari kapas dan serat semula jadi lain yang membolehkan kulit anda untuk bernafas, sehingga penyejatan peluh menjadi lebih baik.
  • Rujuk dengan doktor bila bau badan anda tidak normal dan mungkin menandakan ada yang salah di tubuh anda.
http://majalahkesehatan.com/
Ditulis oleh dr Salma