Saturday 23 August 2014

Penyakit misteri Bernama Lupus

Lupus, nama aneh untuk sebuah penyakit. Kata itu berasal dari bahasa Latin yang bermaksud serigala, untuk menggambarkan salah satu ciri paling menonjol dari penyakit itu iaitu ruam di pipi yang membuat penampilan seperti serigala. Walaupun demikian, hanya kira-kira 30% daripada pesakit lupus benar-benar mempunyai ruam "rama-rama" klasik tersebut.

Jenis-jenis lupus

Lupus bukanlah penyakit berjangkit tetapi sebuah bentuk gangguan autoimun di mana sistem kekebalan tubuh menyerang rangkaian dan sel tubuh sendiri. Ada empat jenis lupus yang dikenali:
  • Lupus diskoid (kulit). Pesakit dengan lupus diskoid mempunyai versi penyakit yang terhad pada kulit, ditandai dengan ruam yang muncul pada wajah, leher, dan kulit kepala, tetapi tidak menjejaskan organ dalaman.
  • Lupus sistemik (systemic lupus erythematosus, SLE). Pada kira-kira 10% pesakit lupus diskoid, penyakitnya berevolusi dan berkembang menjadi lupus sistemik yang menjejaskan organ dalaman tubuh seperti sendi, paru-paru, buah pinggang, darah, dan jantung. Lupus jenis ini sering ditandai dengan tempoh suar (ketika penyakit ini aktif) dan tempoh remisi (ketika penyakit ini tidak aktif). Tidak ada cara untuk memerkirakan berapa lama suar akan berlangsung. Selepas suar awal, beberapa pesakit lupus sembuh dan tidak pernah mengalami suar lain, tetapi pada beberapa pesakit lain suar datang dan pergi berulang kali selama bertahun-tahun.
  • Lupus kerana pengaruh dadah. Jenis lupus ini disebabkan oleh reaksi terhadap ubat resep tertentu dan menyebabkan gejala sangat mirip lupus sistemik. Ubat yang paling sering menimbulkan reaksi lupus adalah ubat hipertensi hydralazine dan ubat aritmia jantung procainamide, ubat batuk kering isoniazid, ubat jerawat minocycline dan sekitar 400-an ubat lain. Gejala penyakit lupus reda setelah pesakit berhenti mengambil ubat pemicunya.
  • Lupus neonatal. Pada situasi yang jarang berlaku, bayi yang belum lahir dan bayi baru lahir boleh mempunyai ruam kulit dan komplikasi lain pada hati dan darahnya kerana serangan antibodi daripada ibunya. Ruam yang muncul akan pudar dalam enam bulan pertama kehidupan anak.

Gejala awal

Penyakit lupus mempunyai banyak manifestasi dan profil mereka berbeza pada setiap pesakit. Gejala awal yang mungkin dirasakan antara lain:
  • Demam
  • Kelesuan, atau ketidakselesaan umum
  • Kesakitan sendi
  • Kesakitan otot
  • Keletihan melampau

Penyebab dan faktor risiko



Lupus masih merupakan penyakit misteri di kalangan perubatan. Kecuali lupus yang disebabkan reaksi ubat, penyebab pasti penyakit ini tidak diketahui. Perdebatan walaupun masih berlangsung mengenai apakah lupus adalah satu penyakit atau kombinasi dari beberapa penyakit yang berkaitan.
Kira-kira 90% pesakit lupus adalah perempuan, yang menunjukkan bahawa penyakit ini mungkin berkaitan hormon-hormon wanita. Haid, menopaus dan melahirkan boleh mencetuskan timbulnya lupus. Kira-kira 80% pesakit lupus mengembangkan penyakit ini di usia antara 15 sd 45 tahun.

Diagnosis

Manifestasi lupus boleh meniru penyakit autoimun lain, seperti multiple sclerosis dan rheumatoid arthritis (sakit sendi) , sehingga sukar untuk didiagnosis. Saat ini tidak ada ujian tunggal yang dapat memastikan sama ada seseorang terkena penyakit lupus. Diagnosis dapat ditegakkan melalui pemeriksaan menyeluruh yang mengambil kira semua gejala dan riwayat penyakit. American College of Rheumatology menetapkan "Sebelas Kriteria Lupus" untuk membantu doktor mendiagnosis lupus. Empat atau lebih daripada kriteria berikut perlu hadir untuk membuat diagnosis lupus sistemik:
  1. Ruam malar: ruam berbentuk rama-rama di pipi dan hidung
  2. Ruam kulit: tompok merah yang menonjol
  3. Photosensitivity: ruam kulit akibat reaksi terhadap sinar matahari yang tidak biasa
  4. Kudis mulut atau hidung: biasanya tanpa rasa sakit
  5. Artritis non-yg menyebabkan hakisan pada dua atau lebih sendi, sehingga terasa bengkak atau lunak.
  6. Gangguan paru dan jantung: keradangan pada membran sekeliling jantung (perikarditis) dan / atau paru-paru (pleuritis)
  7. Gangguan neurologi: kejang-kejang dan / atau psikosis
  8. Gangguan buah pinggang: protein atau darah yang berlebihan dalam air kencing (proteinuria / hematuria)
  9. Gangguan hematologi (darah): anemia hemolitik, jumlah sel darah putih atau platelet rendah
  10. Gangguan imunologi: antibodi terhadap DNA rantai ganda, antibodi terhadap Sm, atau antibodi terhadap cardiolipin
  11. Antinuclear antibody (ANA): hasil ujian positif walaupun tidak memakai ubat yang dikenali menyebabkan hal itu. Kira-kira 95% daripada pesakit lupus mempunyai hasil ujian ANA positif.

Pengendalian

Rawatan penyakit lupus bertujuan untuk mengurangkan keradangan dan menekan sistem kekebalan tubuh yang terlalu aktif. Ubat-ubatan yang paling umum digunakan untuk lupus adalah NSAID (ubat anti-inflamasi non-steroid), ubat antimalaria dan steroid. Ubat-ubatan tersebut boleh diberikan sendiri-sendiri atau dalam gabungan. Dalam kes yang teruk, ubat penahan imun seperti cytoxan, azathioprine dan methotrexate mungkin digunakan.

sumber : http://majalahkesehatan.com/
Ditulis oleh dr Salma