Thursday 21 August 2014

Penyakit Autoimun: Apabila Sistem Kekebalan Tubuh Kekeliruan

Rasa lelah tanpa sebab, penglihatan kabur tiba-tiba atau jari-jari kesemutan mungkin hanyalah gejala sesaat yang tidak berbahaya, tetapi juga boleh merupakan tanda awal sebuah penyakit serius yang sukar diubati, iaitu penyakit autoimun.

Apakah penyakit autoimun?

Penyakit autoimun adalah penyakit yang tidak disebabkan oleh virus atau bakteria tetapi oleh kesalahan dalam sistem kekebalan tubuh anda. Alih-alih menyerang kuman berbahaya, sistem kekebalan tubuh justru menyerang jaringan tubuh anda secara membabi-buta, menjadi "senjata makan tuan". Hal ini kerana sistem itu tidak boleh membezakan sel-sel asing dengan sel-sel tubuh sendiri. Akibatnya adalah reaksi keradangan yang teruk. Hampir semua organ atau rangkaian boleh mengalami kerosakan, dari mula saraf, otak, mata, jantung, sendi, sehingga otot-otot di seluruh tubuh. Penyakit Crohn, lupus , rheumatoid arthritis (sakit sendi), multiple sclerosis (MS) dan diabetes jenis 1 adalah contoh-contoh penyakit autoimun yang paling terkenal.

Mengapa sistem kekebalan menyerang sel-sel tubuh sendiri?

Sistem kekebalan tubuh bekerja dalam dua langkah, iaitu membezakan sel-sel asing dengan sel-sel tubuh sendiri dan mengambil tindakan terhadap sel-sel asing. Jika langkah pertama tidak beres, maka ada dua kemungkinan. Pertama, sistem kekebalan tubuh disenyapkan dan tubuh tidak lagi mengenali patogen asing. Ini adalah kes pada AIDS di mana sistem kekebalan tubuh lemah. Kedua, sistem kekebalan tidak disenyapkan sehingga menyerang sel-sel tubuh sendiri maupun sel-sel asing tanpa kecuali. Ini adalah kes pada penyakit autoimun. Sistem kekebalan tubuh anda menjadi benar-benar di luar kawalan.
Walaupun telah dilakukan banyak penyelidikan yang intensif, para ahli belum berjaya mengetahui secara pasti penyebab penyakit autoimun. Namun, diketahui bahawa ada beberapa faktor risiko yang berperanan. Selain kecenderungan genetik, jangkitan dan faktor persekitaran turut memainkan peranan penting sebagai pencetus penyakit autoimun.
  1. Genetik. Penyakit autoimun cenderung diwariskan dalam keluarga. Pada kajian kembar diketahui bahawa jika seorang kembar menderita penyakit autoimun, kembarnya kemungkinan 30 - 50 peratus juga mengalami penyakit yang sama. Tapi tidak 100 peratus, yang bermakna bahawa gen tidak sepenuhnya bertanggung jawab atas timbulnya penyakit. Seringkali, pesakit boleh membayar pampasan cacat genetik dan dia hidup normal tanpa penyakit autoimun.
  2. Jangkitan. Sistem kekebalan yang rapuh boleh rosak oleh faktor pencetus seperti jangkitan virus. Hal ini mungkin terjadi kerana kelemahan genetik menyebabkan sistem kekebalan tubuh tidak dapat mengatasi virus tertentu. Mereka kesulitan membezakan protein virus dengan protein tubuh dan menyerang keduanya, seperti tentera yang tidak boleh membezakan pasukan musuh dan rakyat sehingga menembak keduanya. Virus Epstein - Barr diduga menjadi pencetus multiple sclerosis. Pencetus lain adalah virus Coxsackie, yang juga didakwa mencetuskan diabetes jenis 1.
  3. Persekitaran dan makanan. Berbanding dengan nenek moyang kita, kita jauh lebih banyak terdedah oleh pelbagai bahan kimia yang membanjiri sistem kekebalan tubuh kita. Apabila sel-sel kekebalan di dalam usus menyusun setiap zat yang kita makan sama berbahaya dan tidak, kemungkinan terjadi kesalahan meningkat. Penyakit autoimun boleh terjadi melalui reaksi kebingungan terhadap zat yang masuk, sama ada berbahaya atau tidak. Rotavirus sangat mirip dengan molekul photoreceptor tertentu di mata. Kekeliruan ini diduga menyebabkan uveitis, yang pada akhirnya boleh merosakkan penglihatan.
sumber : http://majalahkesehatan.com/
Ditulis oleh dr Salma