Thursday 25 September 2014

5 Cara Alami Menambah Kesuburan Wanita

Kesuburan adalah tingkat peluang untuk mendapatkan anak. Pasangan yang subur mempunyai peluang mempunyai anak tinggi. Pasangan dikatakan tidak subur (subur) bila setelah setahun usia perkahwinan, isteri masih belum juga hamil walaupun tidak melakukan KB.

Kemandulan disebabkan baik oleh sisi suami , sisi isteri maupun keduanya. Namun, dalam artikel ini saya akan memfokuskan pada cara penambahan kesuburan dari sisi isteri .

1. Jaga Berat Badan

Terlalu gemuk / kurus dapat menimbulkan gangguan proses ovulasi. Menurut penyelidikan, wanita memerlukan berat badan dengan kandungan lemak 17 hingga 21 peratus agar dapat ovulasi secara teratur. Wanita kurus atau kegemukan yang kitaran haidnya tidak teratur boleh menjadi lebih teratur dan subur dengan memperbaiki berat badan.

2 Pilih Makanan Organik

Pelbagai kajian menunjukkan pengaruh negatif racun serangga dan racun perosak terhadap hormon progesteron. Progesteron adalah hormon yang berfungsi menumbuhkan dan mematangkan sel telur serta menyiapkan dinding rahim bagi kehamilan. Tanpa progesteron, tidak mungkin terjadi kehamilan. Penyelidikan menunjukkan bahawa buaya wanita yang hidup di rawa yang tercemar DDT mempunyai bentuk telur yang rosak dan bermutasi. Walaupun DDT sudah dilarang di Indonesia, buah-buahan import yang kini membanjiri pasaran bukan tidak mungkin mengandungi DDT yang berbahaya tersebut. Sejenis estrogen yang disebut xenoestrogen juga terdapat pada beberapa racun perosak dan boleh mengganggu keseimbangan hormon wanita.

3 Perbaiki Pola Makan

Kekurangan pelbagai vitamin dan mineral akan mengurangkan kesuburan . Vitamin C, E dan B kompleks (terutama B6) sangat penting bagi pembentukan dan pengaturan kerja hormon. Perbanyak makan buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya vitamin dan mineral serta biji-bijan yang mengandungi lemak penting seperti soya, kecambah dan kacang tanah.

Makanlah dengan pola makan seimbang dalam komposisi protein , karbohidrat dan lemaknya. Makanan yang tidak seimbang, misalnya terlalu banyak lemak, akan mengganggu keseimbangan hormon tubuh.

4 Tekanan Kurang

Kurangkan beban fikiran yang menimbulkan stress dengan memperbanyakkan rekreasi, rehat dan bersenam . Stress boleh membuat ketidakseimbangan hormon dalam tubuh sehingga menyukarkan ovulasi.

5 Minum Tambahan / Jamu

Beberapa jenis makanan tambahan / jamu dipercayai dapat meningkatkan kesuburan. Sebahagian orang Jawa percaya bahawa kunyit dan asam dapat memperbaiki kerja organ pembiakan wanita. Madu dan bee polen juga diyakini mengandungi pelbagai zat yang bermanfaat bagi kesuburan wanita. Orang Cina mempunyai ramuan akar Dong Quai (Ginseng Wanita) yang menguatkan rahim dan melancarkan kerja hormon.

Namun, hati-hati bila mengambil jamu tradisional, kerana seringkali pemrosesannya tidak bersih sehingga mengandungi aflatoksin (racun dari cendawan tepung yang boleh menyebabkan gangguan fungsi hati / kanser hati).

sumber : http://majalahkesehatan.com/
Ditulis oleh dr Salma