Tuesday 23 September 2014

Gejala Penyakit ataksia

Salah satu jenis penyakit degeneratif sarap antara lain penyakit ataksia. Penyakit ini menyerang bahagian sarap yang mengawal pergerakan. Sebagai kesannya, para pesakit penyakit ataksia akan mengalami ketidakupayaan kawalan otot tangan dan kaki sehingga koordinasi dan keseimbangan tubuh menjadi berkurang. Pelbagai gerakan seperti memegang suatu benda, mengambil sesuatu dan berjalan tidak lagi normal. Selain itu gejala penyakit ataksia juga mempengaruhi kemampuan lain seperti menggerakkan mata, bercakap dan juga menelan.

Punca dan Gejala Penyakit ataksiaPunca dan Gejala Penyakit ataksia

Ada banyak hal yang boleh menyebabkan timbulnya Gejala Penyakit ataksia, antara lain: terganggunya bekalan oksigen dan darah ke otak, kecederaan oada saraf tulang belakang atau otak, keracunan ubat / zat tertentu, adanya cerebral palsy ketika bayi, menderita multiple sclerosis (sejenis penyakit yang menyerang sistem saraf pusat), penurunan sementara bekalan darah ke otak yang terjadi singkat namun boleh mencetuskan kerosakan sel otak, boleh juga kerana menderita penyakit strok, komplikasi cacar dengan jangkitan virus lain, adanya tumor pada sel otak .

Gejala Penyakit ataxia  ini merupakan salah satu penyakit yang diturunkan secara genetik sehingga tidak ada usaha yang boleh dilakukan untuk mengatasinya.

Berikut Adalah Gejala Penyakit ataksia:

  • Kehilangan keseimbangan tubuh
  • Goyah ketika berjalan
  • Ketika berjalan mudah tersandung dan terjatuh tiba-tiba
  • Kurangnya koordinasi gerak
  • Mengalami masalah kika melakukan aktiviti motor halus seperti mengikat tali kasut, mengancingkan baju kemeja, menulis, menaip dll
  • Mengalami masalah dengan kemampuan berbicara
  • Pergerakan mata yang tidak terkoordinir
  • Kehilangan koordinasi otot lengan, tangan dan juga kaki
  • Masalah pada kemampuan menelan
  • Jika sudah parah, pesakit bahkan tidak lagi mampu berjalan dan perlu dibantu dengan menggunakan kerusi roda
Untuk rawatan Gejala Penyakit ataksia anda disyorkan melakukan beberapa terapi untuk memulihkan keadaan anda. Sekurang-kurangnya ada 3 jenis terapi yang perlu dilakukan, yakni terapi fizikal untuk membina dan meningkatkan pergerakan anda, terapi untuk melakukan tugas sehari-hari (terapi okupasi) dan juga terapi untuk mengembalikan kemampuan verbal anda. Itulah postingan tentang Gejala Penyakit ataksia semoga apa yang kami sampaikan bermanfaat. Simak artikel kami sebelum ini mengenai gejala kanser kulit.

sumber : http://www.gejalapenyakit.com/