Thursday 25 September 2014

Gejala Penyakit Kanser Kulit

Penyakit kanser kulit ini ternyata lebih sering dialami oleh orang dengan pigmen kulit putih. Hal ini kerana orang dengan kulit putih mereka hanya mempunyai pelindung dari sinar UV yang jauh dibawah orang berkulit gelap. Seperti yang kita tahu, kanser kulit disebabkan oleh bahaya pendedahan sinar UV tersebut. Penyakit kanser kulit ada 3 jenis, yakni basal cell carcinoma (ini merupakan jenis yang umum terjadi, menyerang sel basal yang terdapat di bawah lapisan kulit terluar), Squamous cell carcinoma ( serupa dengan yang pertama tadi yakni menyerang bahagian yang terkena paparan sinar matahari secara langsung, seperti kawasan wajah, tangan, kaki, kulit kepala dan juga leher) dan melanoma (ini jenis yang berbahaya, kejadian kes jarang, bahagian yang terkena kanser di bawah epidermis) .

Tanda dan Gejala Penyakit Kanser KulitTanda dan Gejala Penyakit Kanser Kulit

Kenapa diatas saya sebutkan jenisnya satu persatu? Kerana gejala penyakit kanser kulit berbeza tiap jenisnya. Apa saja gejala berikut ini uraiannya:
Tanda-tanda kanser kulit, karsinoma sel basal
  • Timbul ketulan yang bentuknya menyerupai lilin atau mutiara
  • Ada bekas luka yang rata dengan kulit tetapi mempunyai warna yang berbeza atau coklat
  • Gejala tersebut biasanya dikesan di kawasan kulit wajah, kulit kepala dan telinga.
Tanda-tanda kanser kulit karsinoma sel skuamus
  • Terdapat objek yang seperti bintil merah keras pada kulit
  • Ada kuka bersisik , berkerak dan rata
  • Gejala tersebut boleh dilihat di bahagian muka, tangan atau telinga
Gejala penyakit kanser kulit Melanoma
  • Gejala melanoma boleh muncul di bahagian tubuh mana saja bahkan yang tidak biasa terkena sinar matahari lanngsung sekalipun.
  • Bentuk gejala berupa bintik coklat bersaiz besar yang mempunyai tompok berwarna gelap, tahi lalat yang berukuran besar dan mengalami perubahan warna dan rasa, luka kecil dengan warna merah, putih, biru atau biru kehitaman dan luka hitam di bahagian telapak kaki, telapak tangan, jari kaki atau jari tangan.
Itulah postingan tentang Gejala Penyakit Kanser Kulit semoga apa yang kami sampaikan bermanfaat. Untuk lebih meyakinkan sebaiknya anda setelah mengalami gejala diatas anda langsung memeriksakan diri ke dokter atau rumah sakit. Semoga postingan tentang Gejala Penyakit Kanser Kulit jangan lupa simak juga artikel kami sebelum ini mengenai gejala penyakit jantung.

sumber : http://www.gejalapenyakit.com/