Tuesday 11 March 2014

Kematian pasangan tingkatkan risiko serangan jantung

SERING dikatakan kehilangan pasangan akan membuatkan seseorang itu patah hati. Satu kajian mendapati, mereka yang kehilangan pasangan disebabkan meninggal dunia lebih berisiko untuk terkena serangan jantung dan strok.

"Risiko serangan jantung dan strok meningkat sehingga dua kali ganda dalam tempoh 30 hari pertama setelah seseorang kematian pasangan.

"Rasa sedih yang mendalam boleh meningkatkan risiko penggumpalan darah, tekanan darah, hormon stres dan kadar denyutan jantung," ujar penyelidik dari Universiti St George's London, England, Sunil Shah.

Kajian itu dijalankan ke atas 30,500 orang lelaki dan wanita di England berusia antara 60 hingga 89 tahun yang kehilangan pasangan antara tahun 2005 hingga 2012.

Para penyelidik membandingkannya dengan data sekitar 83,600 orang lelaki dan wanita yang tidak kehilangan pasangan pada waktu sama.

Penyelidik mendapati, dalam tempoh sebulan pertama setelah kematian pasangan, responden lebih berisiko terkena serangan jantung serta strok.

"Risiko ini meningkat hingga dua kali ganda berbanding mereka yang tidak kehilangan pasangan. Tetapi setelah melepasi 30 hari pertama tempoh berkabung, risiko ini mulai turun dan hampir sama dengan kelompok yang tidak berkabung," jelasnya.

Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo