Tuesday 11 March 2014

Tips memilih minyak wangi yang sesuai


Minyak wangi sememangnya boleh dikatakan dipakai oleh semua orang tidak kira lelaki atau wanita. Namun masalah yang sering dihadapi oleh anda yang ingin membeli minyak wangi adalah memilih wangian yang sesuai dengan anda berikutan pelbagai jenis wangian yang ditawarkan di pasaran.

Tambahan pula bentuk botol yang menawan juga menyebabkan anda terkeliru mengenai wangian yang sesuai dengan personaliti dan bau badan anda. Oleh itu, di sini kami ingin berkongsi beberapa tips dengan anda untuk memilih wangian yang sesuai dengan anda.

Bau minyak wangi dahulu
Pastikan anda memilih minyak wangi beraroma segar yang mempunyai bau mengesankan. Ketika membeli, pastikan anda meminta pandangan rakan (sebaik-baiknya wanita) mengenai minyak wangi sesuai. Biasanya rakan akan memberikan pandangan berbeza mengenai apa yang sesuai dengan personaliti diri anda.

Sembur minyak wangi pada kulit
Setiap minyak wangi akan mencetuskan aroma berbeza apabila terkena kulit. Oleh itu, pastikan anda mencuba dulu dengan membuat semburan pada kulit dan bukannya baju bagi memastikan aroma yang sesuai dengan tubuh. Jangan hanya membeli disebabkan terpengaruh dengan jenama sebelum benar-benar yakin wangian itu sesuai dengan diri anda.

Bahan dan aroma
Minyak wangi boleh dipilih berdasarkan bahan serta aroma digunakan. Misalnya, minyak wangi berperisa kayu, buah-buahan, bunga-bungaan, lautan, sayur-sayuran dan wangian Timur. Biasanya, setiap wangian mempunyai pengkelasan berbeza sama ada sesuai untuk lelaki atau wanita. Bagaimanapun, pilih haruman yang sesuai dengan personaliti dan gaya hidup anda.

Iklim dan musim
Memilih minyak wangi juga harus mengambil kira iklim dan musim. Minyak wangi yang baik untuk musim sejuk tidak semestinya baik untuk musim panas. Oleh itu, amat penting memilih minyak wangi sesuai bukan saja pada kulit tapi iklim dan musim.

Untuk mengekalkan ketahan aroma wangian yang dipakai, letakkan minyak wangi pada nadi, pergelangan tangan, siku dan belakang telinga. Menyembur minyak wangi pada belahan coli juga dikatakan mampu menyimpan aroma dan dilepaskan secara berterusan untuk kekal lebih lama.

Diharap dengan tips yang dikongsi ini dapat memberi panduan kepada anda yang ingin membeli minyak wangi yang sesuai dengan anda. Selamat mencuba!