Saturday 14 June 2014

Apakah erythema nodosum?

apakah semuanya itu uriah heep yepekae madafaker yogyakarta cover mtv andai kau mengerti zakir naik jihad apakah yesus tuhan apakah kau setia apakah itu illuminati jkt48 apakah ada bedamya gta sa high school musical apakah itu salafi apakak ocular migraine acute eczematous dermatitis erythema motilans erythema ab igne erythema marginatum eryth robot levetiracetam lupus brandylove78 hemangioma ulcerative colitis duri camp newborn baby acne ovarian cysts erythema creputis sweat dream binafsha waheed boys brittany spears erythema dyschromicum debat hebat erythema multiforme porsche boxster 2008 blanchable erythema erythema migrans csu imm tarian asmaradana allergic purpura memilih antara dua heart erythema definition erythema toxicum palmar erythema primary intention ascites mrsa staph infection vs. erythema erythema nodosum dracula 2000 erythema gyratum repens iwan fals spelling bee rebecca hiatus hernia fastest traxxis slash
Erythema nodosum (EN) adalah suatu keadaan berupa benjolan-benjolan merah bulat (nodul) yang terbentuk tepat di bawah permukaan kulit. Keadaan ini berlaku oleh keradangan di lapisan lemak di bawah kulit.

Gejala

EN biasanya timbul di tulang kering, tetapi juga boleh berlaku di kawasan lain seperti punggung, betis, pergelangan kaki, paha, dan lengan. Luka bermula sebagai benjolan-benjolan selebar 2-6 cm yang rata, keras, panas, kemerahan, dan menyakitkan. Garis tepi nodul tidak terdefinisikan dengan baik.
Dalam beberapa hari lebam-lebam itu menjadi lembut dan berwarna kebiruan atau merah muda, kemudian pudar dalam beberapa minggu. Bekas lebam kemudian kelihatan seperti lebam kecoklatan atau kekuningan sebelum hilang sepenuhnya.

Gejala lain mungkin termasuk:
  • Demam
  • Kurang enak badan (malaise)
  • Sakit sendi
  • Bengkak kaki atau kawasan lain yang terjejas
Gejala lain yang menyertai bergantung pada sebab yang mendasari. Misalnya, EN kerana penyakit keradangan usus mungkin disertai sakit perut dan cirit-birit. Bila penyebabnya adalah TB mungkin disertai batuk dan sesak nafas (lihat huraian di bawah mengenai penyebab).

Penyebab

Pada lebih dari setengah pesakit, EN timbul tanpa sebab yang jelas (idiopatik). Namun, kadang-kadang EN boleh menjadi tanda awal suatu masalah kesihatan yang perlu segera didiagnosis dan dirawat. Keadaan yang boleh mencetuskan timbulnya EN antara lain:
  • Jangkitan streptokokus: pencetus yang paling umum pada anak-anak. Jangkitan ini menyebabkan radang tekak.
  • Sarkoidosis: keadaan di mana keradangan menyebabkan ketulan-ketulan kecil (granulomas) di pelbagai organ tubuh, yang paling umum di paru-paru dan kelenjar. Sarkoidosis adalah pencetus umum EN pada orang dewasa.
  • Batuk kering (TB): jangkitan oleh bakteria TB yang biasanya menyerang paru-paru.
  • Jangkitan lain: Clamidia, Mycoplasma pneumoniae, Salmonella spp dan Campylobacter spp .
  • Reaksi terhadap ubat-ubatan tertentu seperti antibiotik dan pil KB kombinasi.
  • Penyakit radang usus: ulcerative colitis dan penyakit Crohn.
  • Kehamilan, paling sering selama trimester kedua.
  • Kanser jenis limfoma dan leukemia. 

Diagnosis

Doktor biasanya mendiagnosis EN dengan mengamati penampilannya yang khas. Namun, jika tidak yakin mereka boleh merujuk kepada pakar kulit untuk pemeriksaan lebih lanjut. Diagnosis EN boleh ditegakkan dengan biopsi, iaitu pengambilan sedikit sampel rangkaian dari salah satu nodul untuk diperiksa di bawah mikroskop. EN mempunyai profil yang khas di bawah mikroskop.
Pemeriksaan penunjang boleh diperlukan untuk menghapuskan sebab lain yang mendasari. Misalnya, ujian mantoux dan x-ray dada mungkin dilakukan bila ada kecurigaan mengenai TB.

Rawatan

EN cenderung hilang sendiri ( self-limiting ) dalam beberapa minggu tanpa memerlukan rawatan apapun. Bila keadaan ini cenderung teruk dan mengganggu, rawatan boleh diambil untuk membantu anda merasa lebih selesa. Doktor boleh memberikan penghilang nyeri (analgesik) untuk membantu menghilangkan rasa sakit. Luka EN dapat diringankan dengan pemberian larutan kalium iodida atau asam salisilat. Anda juga boleh mengurangkan ketidakselesaan dengan mengangkat bahagian badan yang sakit (ketinggian) dan mengompres panas atau sejuk.

Bila ada penyakit yang mendasari timbulnya EN maka rawatan perlu difokuskan untuk menyembuhkan penyakit yang mendasari.
----
image source: wikipedia