Friday 13 June 2014

'Hijaukan' rutin harian kecantikanmu!

buku harian nayla amidst the chaos dogs barcking angel a cheer rutin catatan harian sekolah cinta penuh kejutan cheerleading rutin music boss rutin doa harian bum hunters indonesia movie 32 beretta tomcat choines spong bob sayap kupu kupu berita hangit kasih batu permata bass routin funny knockouts cepot epl table berita harian singapura shower rutin abph 2009 all morning routine justin bieber easy twirlind rutin rutin heiber jumma khan finger family gymnastic fall boss rutin knockouts dewa flim indonesia birds of america haiti development 2013 sharnaaz ahmad film untukmu goga morning rutin american girl boss routin julia perez dj max rutin d wanpinz luka janjimu seperti fajar debat sinar harian find rod here cheer djmaxdjmax tecnika harian metro today jasmin emma watson kiss fight techniques cheez its rutin of squats andai kutahu erika and ryo kaelyns daily rutin bangkitlah jadi terang abpbh 2010 ju halo fhs cheer rutin carrie underwood alvida student song sentuhan hatiku buku harian nayia big time rush fariz rm abph cinta zulaikha extreme rutin get married dinosaurs farting chuck liddel gndec ludhiana kaplan memleket nire bos rutin buku harian nyla buku harian boy go cops hot n cold josh blue base rutin battin roose andy ijam putri garita el chaparral bharian rutin para brazos chelsea olivia hernia duschai rutin buku harian baimep55 friday rutin heiberr boz rutin bass rutin kick flexiguys
Melihat pada kondisi bumi kita yang semakin hari semakin tua, adalah penting untuk kita semua menjadi individu yang bertanggungjawab dan segera melakukan peranan dalam menghijaukan kembali dunia. Kebanyakan daripada kita memahami kepentingan kitar semula di rumah, larangan membuang sampah di merata-rata dan mencemarkan udara.

Walaubagaimanapun, tahukah anda bahawa terdapat beberapa cara untuk kekal 'hijau' meskipun dalam rutin kecantikan harian anda? Jika anda seorang yang gemar menggunakan barangan kosmetik yang selamat ataupun mencari produk mekap dan penjagaan kulit yang diperbuat daripada bahan semulajadi, tips di bawah boleh membantu anda untuk menjadi 'Little Miss Green & Beauty' (L.M.G.B).

Berjimat ketika mandi
Salah satu cara mudah untuk kekal mesra alam adalah dengan berjimat-cermat menggunakan air. Anda boleh melakukan langkah mudah ini dengan meminimumkan masa mandi anda. Jika anda tidak mahu membazirkan air, pertimbangkan masa mandi anda daripada berdiri mengelamun depan cermin atau duduk di kerusi sambil termenung dengan air melimpah ruah. Mulakan rutin mandi anda dengan memakai bersabun dan memakai syampu serentak. Apabila anda mulai menjadikan cara ini sebagai rutin harian anda, tanpa anda sedari anda telah pun menjimatkan bertan-tan air setiap tahun. Tahniah!

Masker wajah segar dari rumah
Percayalah, tidak akan ada produk kecantikan yang lebih hijau dan mesra alam daripada masker wajah buatan sendiri terus dari dapur. Masker buatan sendiri tidak hanya membantu anda menjauhi bahan kimia merbahaya, bahkan ia boleh membantu menyihatkan kulit wajah anda secara semulajadi. Mudah saja, buatlah pes wajah yang dibuat daripada soda penaik dan air atau epal dicampur dengan madu. Langkah mudah dan jimat ini bukan saja selamat, malah turut menjimatkan wang.

Guna minyak kelapa, lupakan losyen!
Daripada membelanjakan sejumlah wang membeli berbotol-botol losyen mahal, apa kata anda cuba menggunakan minyak kelapa? Simpan ia dalam bekas yang dikitar semula atau isikan saja dalam bekas losyen kosong. Minyak kelapa adalah bahan pepejal tetapi jika anda meletakkannya di bilik mandi, ia akan tersejat dan anda boleh oleskan kulit tersebut di seluruh tubuh. Jangan tak tahu, model Victoria's Secret merangkap isteri aktor Orlando Bloom, Miranda Kerr menjadikan minyak kelapa sebagai rahsia dan regim kecantikan hariannya. Menurut Miranda, dia menggunakan minyak tersebut daripada hujung kaki hingga hujung rambut malah turut membantunya menurunkan berta badan selepas bersalin.

"Saya tidak boleh hidup tanpa minyak kelapa. Saya selalunya akan mengambil empat sudu makan minyak kelapa setiap hari, sama ada diletakkan di salad, dalam masakan atau dalam cawan teh hijau." – Miranda Kerr

Minyak zaitun sebagai penanggal mekap
Kebanyakan penanggal mekap mengandungi bahan pencemar kulit yang sememangnya menghilangkan kesan mekap, tapi dalam masa yang sama memudaratkan kulit. Walaubagaimanapun, jangan risau dan cuba selak kabinet rumah, ibu anda pasti ada menyimpan minyak zaitun di mana ia selalu digunakan untuk membuat salad dan spageti tu. Apa tunggu lagi, letakkan minyak zaitun di atas kapas muka dan mulakanlah kerja-kerja pembersihan wajah. Minyak zaitun merupakan penanggal mekap paling berkesan yang tidak hanya natural bahkan selamat pada kulit, Ianya dengan mudah menanggalkan kesan celak mata, maskara kalis air, kesan calitan gincu serta alat kosmetik lain.

Haluskan kulit anda dengan 'witch-hazel'

Kebanyakan wanita daripada pelbagai lapisan usia pastinya akan berdepan dengan masalah jerawat di wajah, dada, leher dan pada bahagian belakang tubuh mereka. Jadi tidak hairanlah ramai yang terkejar-kejar untuk mendapatkan rawatan menangani masalah tersebut walhal kebanyakan daripada produk tersebut mengandungi bahan kimia yang sangat kuat. Witch-hazel atau lebih dikenali sebagai Hamamelis, sejenis tumbuhan berbunga kuning dan keras yang tumbuh renek di Asia dan Amerika Utara boleh menjadi produk alternatif merawat masalah ini. Selain merawat jerawat, ia juga boleh meredakan bengkak dan keradangan, senak dan kesan gigitan serangga. Gosokkan ia ke wajah, leher, dada dan belakang anda untuk merawat jerawat tiga kali seminggu. Sekiranya sukar mendapatkan tumbuhan ini, jangan risau kerana terdapat beberapa pengeluar produk kecantikan berasaskan bahan semulajadi turut menghasilkan krim dan toner diperbuat daripada witch-hazel.

Beli produk mesra alam, ayuh selamatkan bumi!
Selain malas, kesibukan kerja menjadi salah satu faktor masih ramai yang memilih untuk membeli produk kecantikan di butik-butik kecantikan atau kedai penjagaan kulit berbanding membuatnya sendiri di rumah. Kalau anda masih mahu meneruskan peranan anda sebagai L.M.G.B, belilah produk daripada syarikat yang turut mengamalkan prinsip 'hijau' atau 'selamatkan bumi' dengan kandungan bahan-bahan kecantikannya sehinggalah ke pembungkusan. Body Shop misalnya adalah salah satu jenama yang mengamalkan kempen hijau dan semulajadi.

Amalkan 2-in-1
Bagi mengelakkan anda membeli pelbagai produk yang hanya memberikan anda hasil yang sama dan sebagai cara untuk mengurangkan penggunaan botol atau bekas berlebihan, cuba fikirkan bagaimana untuk mempelbagaikan fungsi produk tersebut. Sebagai contoh, perapi rambut boleh diguna pakai sebagai krim pencukur dan skrub muka boleh digunakan sebagai skrub bibir (guna dalam kuantiti yang sedikit).

Selamat mencuba!

sumber dari : https://my.entertainment.yahoo.com/