Saturday 14 June 2014

Cegah Kanser dengan Makanan Hijau

hijau daun kanser cara membuat html bukit hijau di bukit hijau ayam buras kidung jemaat jkt 48 japanese blurred lines lenf kanseri makanan khas lombok dengan tuhan kevin hart belukar slank lonteku cucak ijo cara membaca cepat fargo rap sop sayur kanser pleasant istri eyang subur seks bakwan goreng samsons luluh ipman3 kitaro dengan nama rtm1 makanan gorontalo atmosphere bleed slow kalamoulia film hello kitty gigi album religi kla project-gerimis cobalah makanan pencegah keriput sore indonesia tasha layton taxi driver kanser dark crayon tower builder brad paisley cherrybelle press conference atmosphere instrumentals sendiri bimbo ethel wulf kompetisi membaca alquran extravaganza 2009 besar factory wepoon tarik jabrik 3 maharaja lawak jozan foto dengan setan david billy jean sampoerna hijau tengmieng starch hadapi dengan senyum makanan korea kanser footsteps kantoi berasmara stayle warna rambut demo melukis kanvas free to dance makanan berkolesterol tunggi semua lagu ns jomblo part 1 kumenunggu rossa lirik film action video mujiono hapuskan jejakmu dragon ball gt bisma smash eosjumpkrew dia sanggup armada-bukan hatimu daunkashane yumuk kedi doomtree andai ku tahu j hoiag aura kasih melahirkan hijau daun menunggumu bisnis perumahan singgasana cinta jelly gamat gold-g hidayah mujizat allah westlife gnr budak gaduh betapa ajaib dibdib ng check bektaş ağlarım stop and stare makan untuk grup iklan jarum coklat video pemerkosaan bruneian music
Apa pun yang kita makan dalam jangka panjang boleh menyebabkan kanser. Banyak makanan yang mengandungi zat-zat pencetus kanser (karsinogenik), salah satunya adalah zat yang disebut aflatoksin. Zat racun itu dihasilkan oleh cendawan Aspergillus sp , yang terutama berkembang di kawasan dengan iklim panas dan lembab seperti Indonesia. Aflatoksin boleh didapati dalam makanan seperti kacang tanah, jagung, beras, dan rempah-rempah yang tercemar cendawan baik sebelum maupun sesudah tuai.

Aflatoksin B1

Di antara kumpulan aflatoksin, aflatoksin B1 (AFB1) adalah yang paling umum dalam makanan dan yang paling karsinogenik. Aflatoksin M1 adalah metabolit utama aflatoksin B1 yang boleh anda peroleh dari susu dan telur dari haiwan yang diberi makanan tercemar aflatoksin B1.

Sejak tahun 1988, IARC ( International Agency for the Research on Cancer ) meletakkan aflatoksin B1 pada senarai bahan-bahan karsinogen kerana menyebabkan gangguan dalam proses pertumbuhan semula sel yang menyebabkan pertumbuhan kanser. Hal ini disokong oleh pelbagai kajian epidemiologi yang dilakukan di Asia dan Afrika yang telah menunjukkan hubungan positif antara aflatoksin dalam makanan dan kanser sel hati. AFB1 juga mungkin mencetuskan jenis-jenis kanser lain.

Klorofil sebagai penetralisir

Klorofil adalah zat yang membuat tanaman berwarna hijau. Dengan bantuan bahan-bahan ini, tanaman menukar cahaya matahari menjadi tenaga dalam proses yang dipanggil fotosintesis. Klorofil mempunyai warna hijau kerana menyerap panjang gelombang merah dan biru dan hanya memantulkan gelombang cahaya hijau. Hal ini memastikan bahawa CO2 diubah menjadi karbohidrat dan O2.

Sebuah kajian yang dilakukan oleh George Bailey , seorang profesor toksikologi persekitaran dan molekul dari Oregon State University, mendapati bahawa klorofil dan derivatif klorofilin berkesan untuk menyekat penyerapan aflatoksin pada manusia. Klorofil dapat diperoleh dari sayuran berdaun hijau (seperti  brokoli , pare , bayam, kangkung, salad dan kacang ), alga / ganggang laut (seperti Chlorella dan Spirulina ) dan pelbagai rempah-rempah (seperti daun bawang, saderi dan parsli). Mengambil makanan tersebut secara teratur dapat mencegah kanser yang disebabkan oleh aflatoksin B1.

sumber dari : http://majalahkesehatan.com/
Ditulis oleh dr Salma