Tuesday 8 July 2014

Durian, Si Raja Buah yang Kontroversial

ying yang twins, tae yang, rainie yang, frank yang, lil wayne, ying yang, yin yang yo, pitbull, lil jon, yin yang twins, get low, big bang, jason yang, shake, ludacris, chris brown, whisper song, mike jones, eminem, durian, taeyang, trick daddy, salt shaker, usher, nelly, akon, et yang, soulja boy, 50 cent, dangerous, david yang, drop, lil john, yang yang twins, drake, ying yang yo, rihanna, sean paul, beyonce, tae yang prayer, nicki minaj, david banner play, yin yang, plies, bedroom boom, durian rider, get it girl, ciara, t pain, durian fruit, jimmy wang yang, halftime, young jeezy, raine yang, tea yang, sorah yang, gucci mane, walk it out, taeyang wedding dress, drop it low, low, missy elliot, pull my hair, hmong song, 2ne1, busta rhymes, the whisper song, yang, justin bieber, wedding dress, ti, shake it, wiz khalifa, laffy taffy, petey pablo, yang mi, jason yang violin, chingy, cupid shuffle, lil wayne lollipop, t-pain, taylor swift, amanda yang, ka lia yang, jerry yang, whistle song, bring it back, dawn yang, shake ying yang, sun yang, yang peiyi, tyga, daddy yankee, bojangles pitbull, xuefei yang, snsd, jay chou, snap yo fingers, yang yilin,
Tidak ada buah yang sedemikian disuka dan dibenci seperti durian. Bagi sebahagian orang, durian adalah raja segala buah. Baunya harum dan rasanya lazat tiada duanya, membuat ketagihan. Bagi sebahagian yang lain, bau durian dari jarak 5 meter pun sudah membuat mual. Apalagi memakan buahnya! Orang barat pada umumnya tidak menyukai bau durian yang menurut mereka "busuk seperti jamban".

Durian (durio zibethinus) adalah buah asli Asia Tenggara, yang ditanam dan tumbuh liar di hutan-hutan di Indonesia, Malaysia, Thailand dan Filipina. Durian adalah salah satu buah yang terbesar, yang beratnya boleh mencapai 1-4 kg dengan diameter 15-30 cm. Setiap buah durian biasanya mempunyai 5 kompatemen. Daging buahnya berwarna kuning emas, dengan biji yang ukurannya berbeza-beza, bergantung spesiesnya. Pokok durian berbuah setelah berusia 4-5 tahun dan dapat tumbuh hingga ketinggian 50 meter. Durian adalah buah bermusim dengan masa tuaian biasanya di akhir musim kemarau sehingga awal musim hujan, bersamaan dengan masa menuai buah lain seperti manggis, mangga dan rambutan.

Berbahaya bagi kesihatan?

Mengambil durian dapat berbahaya bagi kesihatan. Ada banyak berita mengenai orang yang meninggal dunia selepas memakan durian. Kementerian Kesihatan Thailand bahkan pernah memberi amaran agar masyarakat Thailand tidak memakan durian lebih dari dua hidangan per hari. Kandungan durian yang terutama perlu diberi perhatian adalah kalorinya. Setiap 100 gram durian mempunyai kalori sekitar 120-180 kalori. Satu durian dengan daging buah seberat 500 gram mengandungi 600 - 900 kalori. Bila anda memakan empat buah durian itu, maka tubuh anda akan mendapatkan letupan tenaga segera sebanyak 2,400 -3.600 kalori, jauh melebihi keperluan harian rata-rata. Oleh kerana itu, bila anda mempunyai kelebihan berat badan atau obesiti, menderita tekanan darah tinggi , penyakit jantung dan kencing manis , anda perlu berhati-hati bila makan durian. Wanita hamil juga sebaiknya tidak memakan durian.

Kandungan sulfur (belerang) pada durian juga diketahui menghalang metabolisme alkohol. Mengambil durian bersama dengan alkohol sangat berbahaya, bahkan boleh mengakibatkan kematian. Menurut kajian , ekstrak durian menghalang aktiviti dehidrogenase aldehid , enzim yang membersihkan pecahan produk beracun, hingga 70 peratus.

Beberapa orang percaya bahawa makan durian bersama dengan kopi juga berbahaya. Namun, kajian mengenai perkara ini nampaknya belum ada sehingga belum diketahui kebenarannya.

Manfaat durian

Buah Durian (Durio zibethinus)
Nilai gizi per 100 g.
Zat Nilai % AKG
Tenaga 147 Kcal 7%
Karbohidrat 27,09 g 21%
Protein 1,47 g 2.5%
Lemak 5,33 g 20%
Kolesterol 0 mg 0%
Serat Diet 3.8 g 10%
Vitamin

Folat 36 mcg 9%
Niasin 1,074 mg 7%
Asam Pantotenat 0,230 mg 4.5%
Piridoksin 0,316 mg 24%
Riboflavin 0,200 mg 15%
Thiamin 0,374 mg 31%
Vitamin A 44 IU 15%
Vitamin C 19.7 mg 33%
Elektrolit

Natrium 2 mg 0%
Kalium 436 mg 9.5%
Mineral

Kalsium 6 mg 0.6%
Tembaga 0,207 mg 23%
Besi 0,43 mg 5%
Magnesium 30 mg 7.5%
Mangan 0,325 mg 14%
Fosforus 39 mg 6%
Zinc 0,28 mg 2.5%
Fitokimia

Karotena-alfa 6 mcg -
Karotena-beta 23 mcg -
Lutein-zeaxanthin

Terlepas dari potensi bahayanya bila dimakan berlebihan, durian sebenarnya mempunyai banyak manfaat:
  • Buah durian lembut dan mudah dicerna. Gula sederhana seperti fruktosa dan sukrosa dan lemak sederhana pada durian boleh mengisi semula tenaga dan mencergaskan tubuh dengan cepat. Durian boleh digunakan sebagai makanan tambahan untuk anak-anak yang kekurangan berat badan. Berlawanan dengan pemahaman umum, lemak pada durian tidak mengandungi kolesterol.
  • Durian kaya akan serat makanan, sehingga dapat melancarkan pencernaan. Kandungan serat membantu melindungi membran mukosa usus dengan mengurangkan masa pendedahan dan mengikat bahan kimia penyebab kanser usus besar.
  • Durian kaya akan vitamin. Kandungan vitamin C-nya yang tinggi bermanfaat sebagai antioksidan. Buah ini juga mengandungi banyak vitamin B-kompleks, seperti niasin, riboflavin, asid Pantothenic (vitamin B5), pyridoxine (vitamin B6) dan thiamin (vitamin B1). Vitamin-vitamin ini adalah vitamin penting yang tidak dihasilkan oleh badan dan jarang ditemui pada buah-buahan lain.
  • Durian mengandungi mineral seperti mangan, besi tembaga, dan magnesium. Mangan digunakan oleh tubuh sebagai kofaktor untuk enzim antioksidan dismutase superoksida . Tembaga dan besi diperlukan untuk pembentukan sel darah merah. Kalium bermanfaat untuk mengawal degupan jantung dan tekanan darah.
  • Durian mengandungi asid amino tryptophan ("pil tidur semula jadi"), yang meringankan kebimbangan, kemurungan, dan insomnia, dan mewujudkan perasaan euforia, dengan meningkatkan kadar serotonin di otak.
  • Durian boleh meningkatkan ghairah seksual (afrodisiak), menurut kepercayaan banyak kalangan masyarakat di Asia.

Tips untuk anda

Walaupun banyak manfaatnya, anda sebaiknya tidak memakan durian secara berlebihan. Mengambil 100 gram durian sudah cukup untuk memenuhi semua nutrisi yang anda perlukan. Untuk mencegah sakit perut selepas makan durian, anda boleh mengombinasikannya dengan buah manggis. Bila durian adalah "raja buah" maka manggis adalah "ratunya". Zat tertentu pada manggis dapat mengelakkan sakit perut selepas makan durian.

Ditulis oleh dr Salma