Wednesday 17 September 2014

5 Fakta Mengenai Air yang Perlu Anda Ketahui

Air adalah sumber kehidupan. Allah SWT dalam Al Qur’an menyatakan “Dan Kami jadikan segala sesuatu yang hidup dari air “ (Q.S. Al Anbiya': 30). Sebagai seorang muslim, kita tidak pernah lepas dari air karena setidaknya lima kali sehari kita membersihkan anggota badan dengan air ketika berwudhu.
Kita dianjurkan pula untuk senantiasa mendapatkan cukup cecair agar tubuh sentiasa sihat. Namun, air tidak hanya diperlukan oleh tubuh. Air juga menenangkan hati dan memurnikan jiwa. Memandang tasik yang tenang membuat hati tenteram. Berwudhu dengan khusyu 'membuat jiwa bersih.
Berikut adalah beberapa hal mengenai air yang perlu Anda ketahui:

1 Air mempunyai ingatan

Masaru Emoto, saintis Jepun yang bertahun-tahun meneliti air mengatakan bahawa air menyimpan memori dan berubah kualitinya sesuai maklumat yang ia terima. Bentuk-bentuk kristal molekul air berubah mengikut maklumat yang kita sampaikan. Dalam penyelidikan, Emoto menuangkan air ke dalam dua botol kaca dan masing-masing diberi label 'terima kasih' dan "kamu bodoh '. Air di dalamnya ternyata membacanya. Foto air yang diambil Emoto memperlihatkan botol yang dilabelkan 'terima kasih' mengandungi molekul-molekul berbentuk kristal heksagon yang indah, sedangkan yang dilabelkan 'kamu bodoh' mengandungi molekul-molekul kristal yang pecah dan rosak.
Kita seringkali menggunakan air tanpa memerhatikannya. Emoto menganjurkan kita untuk berfikir positif sehingga ketika kita mandi atau minum maka air yang kita gunakan akan mengandungi tenaga positif yang membuat kita lebih sihat. Selalulah bersyukur dan berdoa ketika kita akan menggunakan air.

2 Jumlah dan kualiti air berkaitan erat dengan kesihatan tubuh

Kesihatan fizikal berkaitan erat dengan jumlah dan kualiti air yang kita ambil. Air terlibat dalam semua fungsi badan. Air mengangkut nutrisi ke dalam dan keluar dari sel, menghapuskan racun, dan diperlukan untuk pencernaan, peredaran darah, dan fungsi pembuangan sisa. Air mengalir terus-menerus di seluruh tubuh sehingga perlu sering diganti agar tetap murni. Pengambilan air harus murni agar tidak menambah beban racun di tubuh kita, yang sudah diburukkan oleh pencemaran alam sekitar, makanan sintetik, merokok, dll.
Kekeringan adalah masalah umum yang sering berlaku tanpa disedari sampai terlambat. Dehidrasi akut merupakan penyebab umum keluhan seperti sakit kepala, kejang otot, sembelit, pedih ulu hati dan keletihan. Dehidrasi kronik boleh menyebabkan sembelit kronik, batu buah pinggang, kolesterol tinggi, penurunan kemampuan untuk membersihkan racun dari tubuh, penyakit autoimun, tekanan darah tinggi, sakit leher dan belakang, asma, alahan, dan artritis.

3 Jumlah dan kualiti air berkaitan erat dengan kesihatan tubuh

Bila kesihatan fizikal menurun maka kesihatan emosi dan mental juga akan menurun. Penyakit emosi seperti tekanan dan kemurungan sering dikaitkan dengan kekeringan. Menurut Dr F Batmanghelidj MD, dalam bukunya, "" Your Body 's Many Cries For Water ", ada hubungan yang sangat erat antara stres sosial - ketakutan, kecemasan, rasa tidak selamat, masalah emosi dan pertikaian perkahwinan - dengan kemurungan yang disebabkan oleh kekurangan air hingga pada titik yang mempengaruhi jaringan otak. Dia menekankan bahawa lebih dari 85% otak kita terdiri daripada air dan, di samping oksigen, air adalah unsur terpenting bagi otak untuk berfungsi dengan baik. Air adalah nutrisi utama untuk semua fungsi otak, termasuk penyampaian maklumat. Penghidratan yang baik membantu kita menumpukan perhatian, merasa bahagia dan melakukan semua fungsi otak dengan sebaik-baiknya.

4 Air yang berkualiti baik sangat penting untuk kesihatan anda.

Kebanyakan air PAM diolah dari air mentah yang berasal sungai. Air itu telah melewati banyak proses penggunaan di rumah tangga, pertanian atau industri. Setelah diproses dengan tangki pengendapan, penapisan dengan penapis dan kemudian pelarutan bahan-bahan kimia, air mentah kemudian menjadi air PAM yang "selamat" untuk pengambilan manusia.
Banyak mineral dan bahan kimia yang ditambah untuk memurnikan air, termasuk fluorida yang dapat mencegah kerosakan gigi, klorin untuk membunuh kuman, dan mungkin juga kalsium hidroksida atau zat alkali lain untuk mengubah pH (keasidan) air sehingga tidak mengakis paip. Zat-zat ini tidak hanya berpotensi bahaya bagi tubuh kita, tetapi juga mungkin tidak membuang semua bahan-bahan pencemar seperti sisa haiwan, baja, racun serangga, serta bahan kimia dan sisa industri.
Bagi anda yang tinggal di luar bandar, air semula jadi di permukaan atau bawah tanah adalah pilihan terbaik asalkan sudah teruji kualitinya. Untuk penduduk bandar, banyak produk air kemasan saat ini yang memberikan alternatif lebih baik berbanding air PAM atau air sumur yang mungkin tercemar. Bila anda mempunyai bajet yang cukup, anda juga boleh menggunakan alat penulen air di rumah yang menyediakan air yang sihat tidak hanya untuk minum, tetapi juga untuk memasak dan mencuci makanan.

5 Tubuh anda memberi banyak isyarat bila anda kurang cecair

Ketika tubuh kurang penghidratan, otak memberi isyarat rasa haus, namun kesibukan seringkali membuat kita mengabaikannya. Anda boleh mengalami dehidrasi akut atau kronik tanpa sedar. Kerana air adalah sumber utama pembentukan tenaga dalam tubuh, merasa lelah tanpa alasan adalah isyarat lain dari tubuh bahawa anda perlu menambah cecair. Cara paling mudah untuk melihat apakah keperluan air tubuh kita mencukupi adalah melalui isyarat lain, iaitu warna air kencing. Anda disebut cukup penghidratan bila warna air kencing anda kekuningan seperti petrol. Ingatlah hal ini, dan periksa air kencing anda secara teratur. Untuk panduan mengenai penggunaan air, silakan membaca:  Betulkah Kita Perlu Minum Lapan Gelas Air Sehari?

sumber : http://majalahkesehatan.com/
Ditulis oleh dr Salma