Monday 15 September 2014

Tidak Ada Masa Untuk Bersenam? Cuba Fikirkan Lagi

Bagi anda yang selalu merasa terlalu sibuk untuk bersenam, cuba fikirkan lagi. Anda tidak boleh menganggap masa untuk bersenam sebagai waktu yang terbuang percuma. Anggaplah bahawa masa untuk bersenam sebagai suatu pelaburan. Ya pelaburan!
 
Penyelidikan menyatakan bahawa sukan sederhana selama 15 minit per hari selama 40 tahun boleh memanjangkan umur anda sekitar tiga tahun. Artinya, kira-kira 220,000 minit sukan memberikan anda 1.6 juta minit umur tambahan, atau kira-kira tujuh minit umur tambahan untuk setiap minit bersenam.
Setiap minit yang anda habiskan untuk bersenam memanjangkan hidup anda tujuh minit.
Atau, dengan kata lain:
Jika anda tidak punya masa untuk bersenam, anda tidak mempunyai masa itu dalam hidup anda.
Pelaburan masa dengan bersenam adalah pelaburan yang sangat menguntungkan. Cuba anda cari, apakah ada pelaburan lain yang membuat modal tumbuh hingga tujuh kali ganda?

Ketika anda misalnya pergi ke kedai dengan menaiki motosikal, bukannya dengan berjalan kaki, anda mungkin berfikir sedang menjimatkan masa. "Lebih cepat naik motor daripada jalan kaki", pikir anda. Itu fikiran yang keliru. Bila anda menghabiskan 10 minit berjalan pergi-pulang ke kedai, anda justru mungkin menambah masa hidup anda satu jam. Sebaliknya, dengan naik motosikal anda tidak menjimatkan masa, tapi justru kehilangan peluang menambah umur anda satu jam!

Jadi sebenarnya, tidak ada yang disebut "membuang masa dengan bersenam". Bagaimana mungkin anda kehilangan sesuatu yang tidak anda miliki?

sumber : http://majalahkesehatan.com/
Ditulis oleh dr Salma