Thursday 18 September 2014

Semangka Tidak Hanya Berisi Air

Tembikai adalah buah kegemaran untuk pencuci mulut kerana rasanya yang manis menyegarkan. Semangka mengandung air hingga 92 peratus. Kerana ia seolah-olah hanya berisi air, anda mungkin menyangka bahawa semangka tidak punya banyak kandungan yang menyihatkan. Anda salah! Tembikai adalah salah satu buah yang kaya nutrisi dan manfaat. Berikut adalah kandungan semangka yang perlu kita ketahui:
  • Vitamin A dan C. Dalam sepotong tembikai 100 gram terdapat vitamin C yang memenuhi 21 peratus jumlah harian yang disyorkan dan 17 peratus keperluan harian vitamin A. Vitamin C sangat penting untuk perlindungan terhadap gangguan sistem kekebalan tubuh, penyakit jantung, penyakit mata, dan pengeriputan kulit . Sedangkan Vitamin A diperlukan untuk menjaga kesihatan mata, membran mukus dan kulit. Penggunaan buah-buahan yang kaya vitamin A diketahui melindungi daripada kanser paru-paru dan rongga mulut.
  • Likopen.  Selain vitamin, tembikai kaya akan antioksidan likopen ( lycopene ), pigmen yang membuat warna buahnya merah. Bersama dengan tomato, semangka kini semakin diunggulkan sebagai buah sumber lycopene. Likopen adalah pembasmi radikal bebas yang sangat berkesan dan dalam banyak kajian epidemiologi diketahui memberikan perlindungan terhadap penyakit jantung dan beberapa jenis kanser, terutama prostat. Tembikai merah tanpa biji boleh mengandungi likopen 36-78 mikrogram per gramnya, sedangkan tembikai oren atau kuning mempunyai kurang dari 5 mikrogram / ​​gram. Kandungan likopen berkurang hingga 20% pada tembikai yang belum matang atau terlalu matang.
  • Asam Amino . Semangka kaya akan asam amino yang disebut citrulline, yang diubah oleh tubuh menjadi L-arginine. Buah semangka mengandung sampai sekitar 3,6 miligram citrulline per gramnya. L-arginine adalah asam amino esensial yang membantu merelaksasi dan meningkatkan sirkulasi pembuluh darah. Karena kandungan citrulline ini , mengambil semangka secara teratur dapat menurunkan tekanan darah pada pesakit hipertensi, mengurangkan risiko preeclampsia pada wanita hamil, dan bahkan meningkatkan daya ereksi pada lelaki yang mempunyai masalah.
  • Mineral Selain daging buah, biji tembikai juga mempunyai manfaat. Biji semangka (yang juga boleh dikeringkan untuk menjadi cemilan yang bernama kuaci) mengandung zat besi dan zinc. Keunggulan biji tembikai sebagai sumber kedua jenis mineral tersebut adalah kemudahannya untuk diserap tubuh kerana mempunyai bioavailabiltas tinggi (85-90%).

Tips Memilih Semangka

  • Semangka hadir dengan warna daging buah berbeza-beza, iaitu merah, kuning, atau putih. Pilihlah yang berwarna merah kerana lebih banyak mengandungi likopen.
  • Jika anda membeli semangka yang sudah dibelah atau dihiris-hiris, pilihlah daging yang warnanya paling gelap dan tidak mempunyai galur-galur putih.
  • Jika anda membeli semangka utuh, pilih yang telah matang penuh. Anda boleh memeriksanya dengan cara sebagai berikut:
    • Rasakan beratnya. Semangka yang matang lebih berat dibandingkan semangka muda karena kandungan air di dalam semangka biasanya meningkat seiring dengan pematangan.
    • Lihat bentuknya. Pilih semangka dengan kulit yang agak halus. Semak bahagian atas dan bahagian bawah semangka. Bahagian bawah adalah tempat di mana semangka duduk di tanah. Jika warna bahagian bawahnya putih atau hijau, tembikai mungkin belum matang. Semangka yang matang biasanya bahagian bawahnya telah berubah warna menjadi agak kekuningan, manakala bahagian atasnya berwarna hijau lebih gelap.
    • Tepuk-tepuk. Semangka yang matang akan bersuara lebih “ngebas” bila ditepuk-tepuk.
    • Intip isinya. Akan lebih pasti lagi bila anda boleh meminta peniaga untuk mencungkil sebahagian kulit semangka untuk melihat isi kandungannya.
Semangka sebaiknya disimpan di peti sejuk pada suhu 10-16 ° C agar lebih awet. Suhu di atas 16 ° C dan di bawah 10 ° C tidak digalakkan untuk simpanan semangka potong. Jangan mencampur semangka potong dengan buah-buah lain yang menghasilkan etilena tinggi seperti markisa, epal, pic, pir, dan pepaya. Tembikai adalah buah yang sensitif terhadap etilena sehingga pencampuran seperti itu akan membuatnya cepat membusuk. Simpan semangka potong anda di dalam beg atau bekas yang tertutup.

sumber : http://majalahkesehatan.com/
Ditulis oleh dr Salma