Monday 15 September 2014

Ayah yang merokok, Anaknya yang Menanggung Asma

Merokok adalah peringkat utama penyebab kematian yang boleh dicegah di dunia. Setiap tahun 5.4 juta orang meninggal kerana sebab-sebab yang berkaitan dengan merokok seperti kanser paru , penyakit paru obstruktif kronik (COPD) dan penyakit-penyakit kardiovaskular . Itu bermakna rata-rata ada satu kematian akibat merokok setiap 6.5 saat.
 
Merokok tidak hanya merugikan si perokok , tapi juga orang lain di sekitarnya, termasuk orang-orang yang dicintainya. Kebiasaan merokok ayah membahayakan janin dalam kandungan isterinya. Namun, bahkan ketika sang ayah sudah berhenti merokok sebelum kehamilan isterinya, dia tetap berisiko lebih tinggi untuk mempunyai anak penghidap asma. Keturunan lelaki yang merokok sebelum kehamilan isterinya berisiko hingga tiga kali lebih tinggi untuk mengalami asma berbanding keturunan lelaki yang tidak pernah merokok. Demikian menurut kajian oleh para penyelidik Norway yang telah dibentangkan di mesyuarat European Respiratory Society (ERS).

Para penyelidik yang diketuai oleh Dr Cecile Svanes dari Universits Bergen di Sweden telah melakukan kajian terhadap 13,000 orang. Untuk keperluan analisis, para peserta kajian harus menjawab beberapa soalan dalam soal selidik seperti kapan dan berapa banyak mereka merokok dalam 20 tahun terakhir, berapa lama sebelum kehamilan mereka berhenti merokok, dan apakah para lelaki itu menderita asma. Hasilnya: risiko asma pada anak yang ayahnya merokok lebih tinggi. Semakin lama ayahnya merokok sebelum kehamilan ibunya, semakin tinggi risikonya. Peningkatan risiko yang serius hingga tiga kali lipat terjadi pada anak yang ayahnya merokok sebelum usia 15.

"Hasil ini menunjukkan bahawa para pemuda harus disedarkan mengenai kesan jangka panjang merokok, yang tidak hanya merugikan diri mereka sendiri, tetapi juga anak-anak mereka di masa depan," Svanes menyimpulkan.
---------
Sumber: Svanes C. et al . "Father's merokok sebelum konsepsi boleh meningkatkan risiko asma untuk bayi." Persatuan Pernafasan Eropah (ERS). 2014/09/09.

sumber : http://majalahkesehatan.com/
Ditulis oleh dr Salma