Wednesday 3 September 2014

Gejala Penyakit Katarak

Gejala Penyakit Katarak - Gejalapenyakit.com, - Selamat datang di website kami, kami menyediakan maklumat tentang kesihatan iaitu pelbagai macam gejala penyakit pada manusia maupun haiwan dan tumbuhan, pada kesempatan kali ini kami akan membincangkan tentan penyakit mata iaitu katarak. Katarak merupakan salah satu penyakit mata jika pada lensa mata terdapat tompok putih menyerupai awan. Pada umumnya gejala penyakit katarak ini tidak menimbulkan iritasi ataupun rasa sakit hanya saja boleh mengganggu penglihatan anda, membuat mata silau dan juga mempengaruhi jarak pandang anda.

Gejala Penyakit Katarak Mata

Penyakit mata yang satu ini biasanya berkembang secara perlahan dan tidak disedari pesakit kerana tidak menimbulkan rasa sakit. Risiko terkena Gejala Penyakit Katarak meningkat dipengaruhi oleh pelbagai keadaan antaranya: usia, penyakit kencing manis, riwayat keluarga, pernah mengalami radang atau kecederaan mata, pernah mengalami opreasi mata, penggunaan ubat-ubatan tertentu (corticosteroid) dalam jangka waktu yang lama, terpapar sinar matahari secara berlebihan, terkena sinaran ion, perokok.
Sekalipun Gejala Penyakit Katarak sifatnya tidak mengganggu kesihatan fizikal tetapi anda perlu waspada kerana jika sampai parah. Kerana itulah aku sangat menyerankan hentikan itu kerana penyakit katarak ini. Mereka ada yang mendirita. Harus benar-benar diperhatikan bagaimana gejala penyakit katarak lebih lanjut supaya boleh melakukan rawatan sejak awal. Bagaimana gejala penyakit katarak? Mari kita simak pembahasannya dibawah ini.

Berikut Adalah Gejala Penyakit Katarak:

  • Gangguan pada pandangan mata anda
  • Pandangan menjadi kabur, suram dan seperti ada banyangan di bawah kurnis.
  • Menjadi lebih peka terhadap cahaya.
  • Jika memandang sinar akan kelihatan sama ada kenalan fizikal anda.
  • Jika membaca memerlukan cahaya yang terang
  • Jika melihat dengan satu mata pandangan ganda
  • Warna yang dlihat cenderung pudar dan juga kuning
Jika anda ingin terhindar dari masalah Gejala Penyakit Katarak sebaiknya menghentikah kebiasaaan merokok, memperbanyak makanan yang berkhasiat seimbang dan lindungilah mata anda dari paparan sinar matahari. Itulah postingan tentang Gejala Penyakit Katarak semoga apa yang kami sampaikan bermanfaat. Jangan lupa simak artikel kami sebelum ini mengenai gejala penyakit gagal buah pinggang.

sumber : http://www.gejalapenyakit.com/