Saturday 26 April 2014

Amputasi / Potong Kaki Bukan Jalan Penyelesaian Kepada Pesakit Diabet

Amputasi bukan satu jalan penyelesaian kepada pesakit luka diabetes / kencing manis, walaupun bahagian anggota selalunya bahagian kaki terpaksa di amputasi atas nasihat doktor. Sama ada pesakit memilih unutk menjalani procedure amputasi atau tidak, rawatan mencuci dan membersihkan luka diabetes / luka kencing manis mesti di lakukan sekurang-kurangnya sekali sehari. Rawatan mencuci dan membersihkan luka ini hendaklah di lakukan oleh mereka yang berkemahiran, seperti jururawat atau perawat yang berpengalaman dan biasa mengendalikan pesakit luka diabetes / kencing manis.

Tetapi kebanyakkan pesakit atau ahli keluarga kurang peka tentang pentingnya rawatan mencuci dan membersihkan luka ini. Sekiranya luka yang kecil segera dirawat dan dibersihkan menggunakan ubatan dan peralatan yang sesuai serta di lakukan oleh mereka yang berkepakaran dan berkemahiran, tentu sekali amputasi dapat di elakkan atau di minimakan. Malahan dengan cara ini dan dengan penjagaan kebersihan diutamakan, luka yang agak serius dan bahagian yang di amputasi boleh pulih sehingga berkulit semula.

Sekarang ini banyak pusat-pusat rawatan swasta sama ada yang berorientasikan perawatan moden, tradisional dan komplementari menyediakan perkhidmatan rawatan mencuci dan membersihkan luka pesakit diabetes / kencing manis. Walau apa jenis atau cara yang di tawarkan pesakit perlulah meneliti beberapa perkara sebelum mempertimbangkan untuk menjalani rawatan mencuci dan membersihkan luka di pusat rawatan itu. Faktor utama adalah melihat kepada faktor kebersihan pusat rawatan itu sendiri bermula dari bilik rawatan, perawat, peralatan hinggalah kepada persekitaran.

Sebuah agensi iaitu The Golden Steps ( http://thegoldensteps.blogspot.com ) yang menggunakan kaedah rawatan komplemetari moden, telah ,mengambil satu pendekatan menyediakan perkhidmatan rawatan di rumah pesakit itu sendiri. Kaedah ini juga di kenali sebagai Home Nursing Services / Mobile Services.
Kaedah ini amat sesuai bagi pesakit yang kurang berupaya untuk bergerak dan perlukan bantuan ahli keluarga untuk membawa mereka ke pusat rawatan, klinik atau hospital. Dengan kaedah rawatan ini pesakit hanya perlu menunggu perawat datang kekediaman mereka dengan masa yang telah di persetujui di antara kedua-dua belah pihak.

Selain dari rawatan mencuci dan membersihkan luka, faktor penjagaan makanan pesakit juga perlu dijaga. Bukan sahaja jenis makanan yang disediakan untuk pesakit perlu di ambil berat tetapi jadual pemakanan yang teratur, cara dan masa pesakit makan juga adalah penting. Selain dari itu ada beberapa jenis minuman dan makanan tambahan serta vitamin sangat sesuai di ambil oleh pesakit bagi membantu proses pemulihan, penyembuhan dan dapat menurunkan paras gula dalam darah, di samping kekal dengan pengambilan ubat-ubatan yang di sarankan oleh doktor.

Jangan biarkan mereka yang anda sayang sama ada ibu atau bapa, suami atau isteri atau sesiapa juga individu menghadapi masalah ini bersendidiran, bantulah mereka untuk mendapatkan jalan penyelesaian yang boleh mengembirakan dan membahagiakan semua yang terlibat, kerana setiap masalah itu ada jalan penyelesaian sekiranya di fikirkan dan di lakukan dengan cara yang rasional.

Source: http://ms.shvoong.com/medicine-and-health/