Tuesday 22 April 2014

Keajaiban Sujud bagi Kesihatan

Sujud adalah teknikal merendahkan diri (menyembah) kepada Allah SWT dengan menghadap kiblat. Yang secara zahir melibatkan lima anggota badan yang tertumpu ke bumi: dahi, hidung, kedua-dua telapak tangan, lutut dan kedua-dua hujung kaki. Dan secara bathini merendahkan akal dan hati, sambil mengucapkan dzikr. Ini menjadikan sujud sebagai khas umat Islam, istilah yang tidak boleh diubah atau diterjemahkan.

Tapi bukan Allah swt yang memperoleh keuntungan dari sujud, melainkan diri kita sendiri. Dr. Fidelma O ''Leary misalnya, Phd (Neuroscience). Dari St. Edward ''s University, telah menjadi muallaf kerana mendapati fakta penting tentang manfaat sujud bagi kesihatan manusia.

Sebagai neurologi (ahli saraf), wanita berdarah Ireland ini mendapati bahawa ada saraf-saraf tertentu di otak manusia, yang hanya sesekali saja di masuki darah. Bila tidak dimasuki darah sama sekali, maka akan berakibat sangat buruk bagi kesihatan manusia. Untuk itulah diperlukan aktiviti rutin memasukkan darah ke saraf-saraf itu. Dan aktiviti rutin itu adalah sujud di dalam solat umat Islam.

Itu diperkuatkan lagi oleh kenyataan Prof. Hembing, yang berpendapat bahawa jantung, hanya mampu membekalkan 20% darah ke otak manusia. Untuk mencukupi keperluan darah ke otak, maka manusia memerlukan sujud secara rutin.

Selain sujud juga merupakan ''aktiviti grounding'', yakni meneutralkan radiasi elektrik yang diserap tubuh dari alat-alat elektrik (elektronik) di sekitar kita. Dr. Muhammad Dhiyaa''uddin Hamid menyatakan bahawa radiasi itu akan sangat membahayakan organ tubuh, terutama otak, jika tidak dineutralkan secara rutin.

Disamping itu, menurut kajian Prof. HA saboe yang berbangsaan German, sujud juga berguna untuk membentuk dan memperbanyakkan kelenjar susu pada buah dada wanita hamil, sehingga pengeluaran susu ibu akan bertambah banyak dan lancar. Pun sujud yang teratur sangat membantu untuk memperbaiki kedudukan bayi yang songsang (mal presentasi). Dimana menurut Dr. Karno Awang, Sp.OG, dari RS Pondok Indah, Jakarta Selatan, "Kemungkinannya kembali ke kedudukan normal, berkisar sekitar 92%. Dan kedudukan sujud ini tidak berbahaya kerana secara semulajadi memberi bilik pada bayi untuk berputar kembali ke kedudukan normal."

Itu sebabnya kini, banyak rumah sakit bersalin yang menganjurkan terapi sujud, bagi para wanita hamil Akhirnya, sujud bagai vitamin yang menyihatkan. Tapi si anak, tidak mengetahui faedah, selain rasa pahitnya. Maka tinggalkanlah sifat kekanakan, menjadi dewasalah dengan bersujud pada-Nya. *** Wallahu a''lam

Source: http://ms.shvoong.com/medicine-and-health/