Monday 30 June 2014

12 Buah Tersehat yang Perlu Anda Makan

ying yang twins tae yang, rainie yang, frank yang, lil wayne, pitbull, ying yang, lil jon, yin yang yo, yin yang twins, get low, big bang, jason yang, shake, ludacris, paula de anda, whisper song, chris brown, eminem, mike jones, akon, nelly, trick daddy, soulja boy, et yang, salt shaker, usher, taeyang, lil john, dangerous, david yang, 50 cent, drop, yang yang twins, beyonce, anda y ve, get it girl, sean paul, anda adam, rihanna, tae yang prayer, nicki minaj, drake, ying yang yo, david banner play, yin yang, bedroom boom, trina, david banner, t pain, gucci mane, young jeezy, jimmy wang yang, low, britney spears, raine yang, sorah yang, walk it out, tea yang, snoop dogg, missy elliot, drop it low, shake it, dmx, halftime, justin bieber, ella anda sola, taeyang wedding dress, pull my hair, rick ross, cat daddy, 2ne1, the whisper song, trey songz, hmong song, yang, jason yang violin, ti, amanda yang, wedding dress, three 6 mafia, taylor swift, sun yang, usher yeah, laffy taffy, ying yang twin, pit bull, lady gaga, dawn yang, bojangles, outkast, anda sola, lollipop lil wayne, juvenile, yang mi, black eyed peas, xuefei yang, don omar, yang peiyi,
Selain lazat dan berkhasiat, buah-buahan mengandungi vitamin dan antioksidan yang mempunyai banyak manfaat kesihatan . Namun, tidak semua buah sama. Inilah senarai buah yang paling berkhasiat dan menunjukkan manfaat antioksidan.
  1. Oren. Sebuah oren menyediakan 50 hingga 70 mg vitamin C, bersamaan dengan keperluan harian vitamin C anda. Oren juga merupakan sumber serat, folat, serta antioksida, vitamin dan mineral lain. Selaput yang menyelubungi bulir oren mengandungi hesperidin, yang boleh menurunkan kolesterol. Buah limau telah diteliti boleh membantu mengurangkan tekanan darah dan risiko beberapa jenis kanser. Bahkan, aroma limau pun berkhasiat aromaterapi yang menenangkan. Sebuah oren sedang mengandung sekitar 65 kalori.
  2. Epal. Sebuah epal beserta kulitnya memenuhi 15 peratus keperluan serat harian anda. Serat epal membantu menurunkan kolesterol dan memudahkan pencernaan. Epal juga kaya akan flavonoid antioksidan yang mengurangkan risiko penyakit jantung, strok dan kanser. Sebuah epal sedang mempunyai kira-kira 80 kalori.
  3. Delima. Satu buah delima menyediakan 40 peratus keperluan vitamin C harian anda. Delima juga mengandungi folat, serat, kalium, niasin, vitamin A dan E. antosianidin dalam delima mempunyai sifat antioksidan dan anti-inflamasi, yang menurunkan kolesterol dan tekanan darah, melindungi gigi, mencegah osteoartritis, alzheimer, kanser payudara, leukemia, kanser paru dan kanser prostat. Sebuah delima mengandungi sekitar 83 kalori.
  4. Pisang. Kaya kalium dan miskin sodium, pisang membantu menurunkan risiko tekanan darah tinggi dan strok. Sebuah pisang mengandungi kalium sekitar 400 mg. Protease inhibitor pada pisang dapat mencegah radang lambung. Serat dalam pisang membantu menormalkan fungsi pencernaan. Pisang boleh menjadi sumber tenaga semula jadi kerana sebuah pisang saiz sedang mempunyai kira-kira 108 kalori.
  5. Buah kiwi. Pada berat yang setara, buah kiwi mengandungi dua kali vitamin C daripada oren. Buah kiwi merupakan sumber magnesium, kalium, vitamin A dan E. Buah kiwi juga dapat menurunkan risiko katarak, melindungi dari kerosakan DNA, meningkatkan sistem kekebalan tubuh dan mengurangkan penyakit pernafasan. Satu buah kiwi sedang mempunyai 47 kalori dan 3 gram serat.
  6. Anggur merah dan ungu. Anggur merah adalah sumber antosianin dan resveratrol, antioksidan kuat yang boleh membantu melawan penyakit jantung dan kanser. Anggur merah juga mengandungi zat besi, kalium, serat dan antioksidan lain yang banyak. Walaupun anggur merah lebih banyak mendapatkan pujian, anggur berwarna gelap juga merupakan sumber antosianin dan resveratrol. Secangkir anggur merah atau ungu mempunyai 60 kalori.
  7. Strawberi. Penggunaan harian strawberi membantu anda mengawal diabetes jenis 2 dan mencegah penyakit jantung. Strawberi juga merupakan sumber vitamin C dan antioksidan lain. Cawan strawberi mempunyai 50 kalori dan 4 gram serat.
  8. Betik. Betik menyediakan banyak vitamin C, folat dan karotenoid. Pepaya merupakan satu-satunya sumber papain, enzim pencernaan semulajadi yang membantu mencerna protein. Secangkir potongan dadu betik mempunyai 55 kalori.
  9. Alpukat. Alpukat mempunyai lemak tak tepu yang membantu menurunkan kadar kolesterol. Avokado juga mengandungi zat besi dan vitamin E. Sebuah avokado mengandungi 81 kalori, 8 gram lemak dan 3 gram serat.
  10. Sirsak. Sirsak adalah buah yang kaya vitamin dan serat. Setengah buah ini sedang sudah cukup untuk memenuhi seluruh keperluan vitamin C dan setengah keperluan serat harian anda. Vitamin C merupakan antioksidan yang sangat baik untuk meningkatkan sistem kekebalan tubuh dan melambatkan penuaan. Serat sangat baik untuk membantu pencernaan dan detoksifikasi. Sirsak juga mengandungi fosforus dan kalsium, dua mineral penting untuk pembentukan massa tulang dan mencegah osteoporosis.
  11. Mangga. Sebuah mangga rata-rata mengandungi 60 mg vitamin C, yang sama dengan jumlah harian yang disyorkan. Antioksidan dalam mangga membantu mencegah artritis, mempercepatkan penyembuhan luka dan sangat baik untuk sistem kekebalan tubuh. Sebuah mangga sedang mengandungi 135 kalori, 1 gram lemak dan 4 gram serat.
  12. Tomato. Tomato adalah sumber lycopene , salah satu karotenoid terkuat, yang bertindak sebagai antioksidan. Kajian menunjukkan bahawa tomato, dengan penggunaan sehari-hari, menurunkan kolesterol dan risiko kanser pundi kencing, perut dan usus besar. Sebuah tomato mempunyai 26 kalori, tanpa lemak dan 1 gram serat. Cipratkan minyak zaitun ke hirisan tomato, kerana likopen akan diserap oleh tubuh hanya jika dimakan dengan sedikit lemak.
Ditulis oleh dr Salma