Thursday 3 July 2014

Makanan untuk kesihatan

liquid untuk laptop, cara mencetak gol, diatas awan nidji, belajar calculus, aj rafael, bali maret 2012, vietnamese food, hijau daun cobalah, diana nasution, ku beranjak dewasa, belajar photoshop cs5, belajarshuffle, janji suci, butterfly part 1, warkop, curhat untuk sahabat, joker, george baker selection, get 2 married, tutoral hijab wisuda, ariel lagu untuk, makan di restoran, shane dawson, cara menghilangkan ketombe, spongebob squarepants, tetas, seventeen ayah lirik, lagu untuk anak, lam jalalah, jaguarlampung, luntik luntik, demi lovato, yasmin ep, yasmin ep22, hijab untuk pesta, chrsye untuk ku, crab net, dan ternyata kerispatih, aku bukanlah untukmu, ike nurjanah, doa untuk kesehatan, asmara, sleeq untuk dia, cobalah untuk stetia, love is cinta, sinetron bella, daam, wedding dress, kawan kawan song, kesihafabo, brothers la capone, terlanjur cinta ep161, che awe donde, jangan memilih aku, kaka zizan, kurt eric nilsen, amalan untuk berzikir, baked pasta recipes, aqso dan madina, 21 guns, ini jangan ditiru, chelesa olivia yasmin, amirarsky ep526, shae sayang, banyu biru, street spirit radiohead, jotta alleluia, lagu daerah, what is that, sprin-pesanan untuk kekasih, float, cascada, vpn untuk ssh, transformer, blac brother, because of you, foodganza, budak2 yang galak, bugatti, andy liany, katrina kaif, iklan makanan, isteri curang, the two towers, jakarta minggir kali, ya hanana, the motto, bangkit, tercipta untuk ku, kemesraan iwan fals, alisa ep 2, tari zapin, doa untuk rizki, tompi, tahun baru 2013, asereje las ketchup, instrumental kemerdekaan, dewi ep97 pt1, cinta untuk emelda, lagu raya,
Kita semua tahu, makanan yang kita makan akan mempengaruhi kesihatan kita. Kita patut tahu yang kita seharusnya memakan makanan yang kurang lemak, garam dan kolestrol. Hampir kesemua daripada kita tahu yang penyakit yang teruk seperti sakit jantung dan sesetengah jenis penyakit barah adalah berpunca daripada makanan yang kita makan hari-hari.

Oleh itu ini adalah garis panduan untuk makanan yang sihat: -Kurangkan semua penggunaan jumlah lemak yang banyak, dan terutamanya lemak tepu dan kolestrol yang berlebihan dalam daging merah,mentega,keju,dan kesemua susu dan makanan yang diproses. -Kurangkan makan makanan berprotein daripada lemak daging, telur,dan keju, ambil makanan yang mengandungi protein tumbuh-tumbuhan kerana protein dari haiwan menyebabkan kolestrol yang tidak berguna. -perbanyakkan makan buah dan sayuran terutamanya yang tinggi kandungan vitamin A dan C. Brokoli dan kubis adalah penuh dengan kandungan vitamin A dan C. -Perbanyakkan makan ikan dan kerang. -Kurangkan makanan yang masin dan manis.

Source: http://ms.shvoong.com/medicine-and-health/
oleh: yashakia