Tuesday 1 July 2014

Pemanis tiruan Cenderung Meningkatkan Berat Badan

badan pe sitare, chandan sa badan, do badan, jalta hai badan, majaajilo qosol badan, do badan songs, nazia iqbal, saraswati chandra songs, jab chali thandi, tere nam songs, ubaxeey ubaxeey, pusseycat dolls slumdog, blackmail songs dharmendra, badan koyla, freiburg germany, heena tasleem, ebb yemen com, berat zeliha, angoori badan jaanwar, samat badan, gupt movie songs, scary movie 5, wafa ke wade, nakarumo, anarkali, yemen badan badan, bharosa picture songs, kangen band, jane dil me, pakistani old songs, speed proxy .co.uk, misery business, zala zala ghotala, old indian song, crossdressing, apne hue paraye, cara hubungan badan, jalte badan, sarangi retaula, sundar badan, malta-turkiye, mala parhon so, ankhen part 1, govinda comedy scenes, badan nashila toty, บาดาล ใจ, tanbadan, rafi, isfahan bodybuilder, yasin suresi, shaam dhale, shammi kapoor movies, hees1977, siksa kubur, tida wanorn 1, maina bhulunga song, tappye, koyla part 1, berat and bobbys, gugte me chanda, bekhudi mein sanam, tum mile, gupt full movie, old indian movies, degrassi girl, inquilab movie songs, all pkradhikan, ama ko bachi, closeup1 badun, video gila, barsaat part 1, berat making, rajsheeri 1965, fresh berat band, michael jackson, raja babu songs, jati hon main, farishta ya qatil, quinceaneras, madhuri anil kapoor, monument men trailer, india lingerie show, ismailykyargitme, mahasangram, dil nahi lagda, berat demirci, chandhan sa bha, mchel jeksın, right now, gabdho qurux badan, de dhana dhan, little champs 2009, indonesia vs qatar, kya karoon sajni, linda kennedy badan, sheila ki jawani, ruwayad qosol badan,
Iklan-iklan pemanis buatan mungkin ingin agar anda percaya bahawa badan anda akan ramping seperti gitar selepas anda rajin mengambilnya. Jangan percaya itu. Alih-alih mempunyai badan seperti gitar, badan anda mungkin malah tambah gemuk seperti drum!

Sebuah kajian campur tangan menunjukkan bahawa pemanis buatan tidak membantu mengurangkan berat badan bila digunakan sendirian. Indeks massa tubuh (BMI) tidak berkurang selepas 25 minggu diet dengan pemanis buatan pada 103 remaja dalam uji coba terkawal secara rawak, kecuali di antara para peserta terberat.

Pemanis buatan memang berkalori rendah atau bahkan tidak berkalori sama sekali (non-kalori). Secara logik mudah, hal itu bererti membuat mereka menjadi pengganti gula yang baik. Anda tetap boleh mengambil aneka makanan yang manis tanpa perlu bimbang kelebihan kalori. Pemanis buatan melindungi anda dari kegemukan. Ternyata tidak.

Bukti epidemiologi di Amerika Syarikat, negara yang mempelopori penggunaan pemanis buatan, menunjukkan hal sebaliknya. Seiring dengan meluasnya penggunaan pemanis buatan-seperti aspartam dalam Diet Coke dan sukralosa dalam Pepsi One - peratusan penduduk AS yang mengalami obesiti juga meningkat. Pelbagai kajian eksperimen menunjukkan bahawa memang ada kaitan antara pemanis buatan dan kenaikan berat badan.

Mengelirukan otak

Pemanis bebas gula seperti sakarin, aspartam, siklamat, sukralosa, dan lain-lain secara paradoks justru meningkatkan hasrat makan secara berlebihan dengan mengelirukan otak. Dengan memantau perubahan di otak, para saintis telah mendapati bahawa otak bertindak balas secara berbeza terhadap pemanis buatan dan gula pasir. Setelah mengambil pemanis buatan, otak manusia akan menafsirkan rasa manis secara berbeza, menyebabkan reaksi yang juga berbeza. Erin Green dan Claire Murphy dari University of California, San Diego dan San Diego State University merekrut 24 orang dewasa muda yang sihat untuk ujian imbasan otak. Setengah sukarelawan secara teratur mengambil soda diet, paling tidak sekali sehari. Setengah lain jarang atau tidak pernah mengambil minuman tersebut. Sementara imbasan otak dilakukan, para penyelidik memasukkan sedikit air berpemanis sakarin atau gula (sukrosa) secara rawak ke dalam mulut setiap sukarelawan.

Baik peminum maupun non-peminum soda diet sama-sama melaporkan rasa manis yang menyeronokkan dan sengit. Namun, kawasan otak yang berpendar saat mereka memberikan penilaian sangat berbeza, bergantung sama ada mereka peminum atau bukan.

Otak biasanya mengaitkan rasa manis dengan kadar kalori untuk membantu mengatur pengambilan tenaga. Ketika kita berpuasa, misalnya, otak akan memotivasi kita untuk berbuka dengan yang manis-manis kerana mempunyai kalori yang diperlukan tubuh. Dalam kes soda diet, ternyata rasa manis tidak berkaitan dengan kalori. Hal ini membuat otak bingung dan merasa "tertipu". Setelah tertipu, sensor manis otak tidak lagi dijadikan alat ukur yang boleh dipercayai untuk menguruskan penggunaan tenaga. Otak akan mengabaikan rasa manis dalam meramalkan kandungan tenaga dari makanan.

Pengambilan kalori berlebihan

Pengabaian otak ini, yang terjadi pada peminum soda diet, mempunyai korelasi langsung dengan peningkatan risiko obesiti. Selepas terbiasa mengambil pemanis buatan, otak tidak lagi mengaktifkan reseptor manis. Anda boleh mengambil makanan yang manis (bahkan yang berkalori tinggi) dalam jumlah banyak, tanpa ada perintah otak untuk berhenti kerana kebanyakan kalori. Selain itu, pemanis buatan membingungkan kemampuan otak untuk mengambil kalori atau tenaga darinya, menyebabkan anda untuk tetap terus mengambilnya melampaui ambang kenyang. Pengambilan makanan dan minuman secara berlebihan inilah yang telah menyumbang terhadap kenaikan berat badan.

Penemuan ini menguatkan kesimpulan dari kajian sebelumnya pada haiwan. Tikus yang diberi makanan tambahan sakarin secara signifikan mengalami pertambahan berat badan dan lemak tubuh yang lebih banyak berbanding dengan kumpulan kawalan yang hanya diberi glukosa.

sumber dari : http://majalahkesehatan.com/