Thursday 3 July 2014

Buah Berbiji Mencegah Penyakit Jantung dan Diabetes

diabetes, wilford brimley diabetes, diabetes remix, nick jonas diabetes, family guy diabetes, diabetes rap, diabetes commercial, diabetes type 2, type 1 diabetes, jonas brothers, kid president diabetes, wilford brimley, diabetes mellitus, nick jonas, type 2 diabetes, diabetes type 1, diabetes song, diabeetus, diabetes family guy, wilfred brimley diabetes, gestational diabetes, diabetes insipidus, diabetes cure, diabetus, family guy, diabetes guy, what is diabetes, south park diabetes, diabetes wilford brimley, diabetis, kid president, i have diabetes, rock me diabetes, nick jonas crying, diabetes symptoms, gintama diabetes, diabettes, john bergman diabetes, dr spaceman diabetes, trololo, endocrine system, diabets, diabetes raw food, the jonas brothers, life alert, diabetes testing supplies, diabetes for kids, diabeatus, always sunny diabetes, craig ferguson diabetes, dollar diabetes club, 7 things, joe jonas, diabetes complications, alpiste, family guy diabeto, reverse diabetes naturally, jonas brothers songs, cancer, joel fuhrman diabetes, britt nicole, wilfred diabetes, dibetes, cat diabetes, diabetes 10 hours, pre diabetes symptoms, mesothelioma, insulin pump, one direction, lil boosie diabetes, feline diabetes, youtube, diabetic coma, turrets guy, diabetes exercise, complications of diabetes, pathophysiology of diabetes, types of diabetes, patrice oneal diabetes, dr. sebi, mesothelioma attorney, dawn phenomenon diabetes, gestational diabetes baby, burning up, diabetes vs diabetes, diabites, oprah diabetes, digestive system, diabetic recipes, joe jonas rap, you have diabetes, diabetes documentary, raywilliamjohnson, sos jonas brothers, type two diabetes, diabetes control, old greg, demi lovato,
Buah berbiji seperti nektarin, pic, dan plum mengandungi unsur bioaktif yang melawan obesiti, rintangan insulin, hipertensi, dan kadar kolesterol tinggi. Itulah penemuan para penyelidik AS di Texas A & M University. Hasil kajian tersebut, yang akan dibentangkan pada American Chemical Society di Philadelphia Ogos akan datang, menunjukkan bahawa sebatian dalam buah berbiji (stonefruit) boleh menjadi senjata melawan sindrom metabolik, sehingga mengurangkan kemungkinan terkena penyakit jantung dan diabetes. "Kajian kami menunjukkan bahawa buah berbiji-buah pic, plum dan nektarin - mempunyai sebatian bioaktif yang berpotensi dapat melawan sindrom metabolik," kata Dr Luis Cisneros-Zevallos, pemimpin penelitian. "Pekerjaan kami menunjukkan bahawa sebatian fenolik yang hadir dalam buah-buahan ini mempunyai harta anti-obesiti, anti-radang dan anti-diabetes di lini sel yang berbeza dan juga boleh mengurangkan pengoksidaan kolesterol jahat (LDL) yang berkaitan dengan penyakit kardiovaskular."

Sebagai maklumat, buah berbiji (stone fruit) dalam botani adalah kumpulan buah yang mempunyai kulit dan daging buah mengelilingi sebuah biji atau kernel. Buah-buahan ini mempunyai ciri-ciri muktamad berupa biji yang keras dan mengalami lignifikasi (berlubang), yang berasal dari dinding ovari bunga. Selain nektarin, pic dan plum, beberapa tanaman berbunga lain dalam kumpulan buah ini adalah kopi, mangga, zaitun, kurma, kelapa, kelapa sawit, badam, aprikot dan ceri.

Untuk kajian mereka, para saintis mengasingkan sebatian kimia tertentu dari nektarin, pic dan plum. Hasil kultur sel menunjukkan bahawa keempat kumpulan utama fitokimia-anthocyanin, asid chlorogenic, quercetin dan catechin-bekerja secara langsung pada lemak, sel-sel makrofaj dan sel-sel pada dinding pembuluh darah. "Bahan-bahan tanaman itu mengubah aktiviti gen dan pengeluaran protein sel-sel dan dengan demikian mempunyai kesan anti-keradangan," kata Cisneros-Zevallos, yang juga seorang profesor di Texas A & M University.

Sejauh mana pengaruh makan buah pic dan buah berbiji lain terhadap sindrom metabolik dalam kehidupan nyata, masih belum jelas. Dalam langkah seterusnya, para penyelidik akan menyiasat mekanisme molekul apa di belakang kesan positif yang dijumpai. Mereka juga merancang untuk mengesahkan penemuan itu dalam percubaan pada tikus.

Di AS, statistik menunjukkan bahawa kira-kira 30 peratus daripada penduduk mempunyai kelebihan berat badan atau obesiti dan trennya terus meningkat secara membimbangkan. "Dalam beberapa tahun terakhir obesiti telah menjadi perhatian utama kerana masalah kesihatan yang berkaitan dengannya, penyakit-penyakit yang dikenali sebagai sindrom metabolik." Kata Cisneros-Zevallos. Gaya hidup, kecenderungan genetik dan diet memainkan peranan besar dalam kecenderungan seseorang terhadap obesiti.

Sumber: Siaran Akhbar dari Texas A & M Universit