Saturday 30 August 2014

8 Cara Mencegah Kulit berkedut Ketika Diet

Ketika melakukan diet, kulit cenderung membosankan kerana sebahagian besar nutrisi tidak didapatkan tubuh. Lemak tubuh yang berkurangpun membuat kulit cepat kering. Ada pelbagai cara bermula dari rawatan dari dalam mahupun luar, seperti yang dikemukakan Dr Jaishree Machanda di Times of India.

1 Gunakan pelembab

Pelembab wajah, pelindung matahari, lip balm hingga krim mata dan tangan sangatlah penting dalam program diet. "Jika diet anda berjaya, automatik kulit akan kering kerana kehilangan banyak cecair dan juga lemak," ujar ahli kosmetik Dr Mohan Thomas. Elakkan Kulit mengering kerana kedutan akan cepat datang dan kulit cepat menua.

2 Minum tambahan

Kesihatan kulit sangat bergantung pada apa yang masuk ke dalam tubuh. Saat diet, banyak hidangan makanan dikurangkan hingga ditiadakan. Untuk menjaga daya hidup, makanan utama tetap harus dimakan, jangan digantikan seluruhnya oleh tambahan. Namun saat diet, makanan tambahan dan vitamin memegang peranan penting, kerana sifatnya yang mudah dicerna. Vitamin A, B, C berpengaruh dalam pengeluaran kolagen dan protein yang baik untuk kulit.

3 Asam sitrus

Bila anda pernah melihat orang yang minum air putih dicampurkan dengan perasan jeruk lemon, itu bererti ia sedang diet atau memperhatikan benar kesihatan kulitnya. Satu sudu perasan jeruk limau yang dicampurkan ke segelas air setiap mau makan adalah kebiasaan yang sangat baik. Makanan yang mengandung asam sitrus seperti; oren, anggur, strawberi, kiwi dan brokoli juga baik untuk menjaga keremajaan kulit.

4 Elakkan tepung

Makanan mengandungi tepung, gula dan minuman berkafein; teh, kopi dan soda akan membuat kulit cepat membosankan kerana proses dehidrasi. Gantikan dengan pasta atau bijirin murni yang baik untuk proses detoksifikasi tubuh.

5 Kurangkan atau berhenti merokok

Ketika diet, merokok menghambat lancarnya aliran darah yang membekalkan oksigen dan nutrisi untuk kulit. Saat tidak berdiet sahaja, merokok sudah menyumbang besar memberikan kedutan di wajah, apalagi saat diet di mana anda sedang mengurangkan cecair tubuh?

6 Kurangkan mandi air hangat

Mandi air hangat memang menyenangkan dan kesannya menenangkan, namun aktiviti ini mengurangkan kandungan minyak semulajadi pada kulit lebih cepat ketimbang mandi air sejuk. Jadi mulai sekarang, biasakanlah mandi air sejuk. Jika terpaksa mandi malam, gunakan air hangat yang suhu badannya agak sejuk dan hadkan waktunya.

7 Cuci muka yang benar

Saat diet berlangsung, biasanya wajah akan terasa kesat dan lebih bersih kerana mengering. Jangan salah ertikan keadaan ini. Banyak kotoran dan debu yang melekat di wajah anda. Jadi, cucilah wajah dengan betul dan gunakan pelembab selepas itu. Kulit kering sering dianggap bersih kerana teksturnya yang mulus.

8 Senam muka

Agar wajah tetap kelihatan segar, rutinlah senam muka maupun mengurut sendiri. Lakukan sehari dua kali agar aliran darah ke wajah tetap lancar. Anda boleh juga melakukan yoga, kerana banyak gerakan menunduk yang baik untuk peredaran darah ke wajah.

sumber : http://info-wanita.com/