Monday 25 August 2014

Multiple Sclerosis: Penyakit yang Aneh

Multiple sclerosis (MS) adalah penyakit yang mempengaruhi orang dewasa muda. Penyakit ini biasanya bermula antara usia 20 dan 50 tahun dan dua kali lebih banyak terjadi pada wanita berbanding pada laki-laki. Kira-kira 20% orang yang terkena MS mempunyai kerabat dekat yang juga dipengaruhi oleh penyakit ini.

Apa penyebab MS?

Multiple sclerosis adalah salah satu gangguan autoimun, di mana sistem kekebalan salah sasaran kerana melihat sel-sel tubuh sendiri sebagai benda asing dan menyerangnya. Pada MS, tubuh menyerang myelin iaitu sarung yang melindungi gentian saraf pada sistem saraf pusat. Hasilnya adalah beberapa (multiple) kecederaan yang menimbulkan bekas luka (sclerosis = pengerasan).

Mielin berfungsi mempercepatkan pemindahan maklumat. Tanpa sarung ini, penghantaran maklumat saraf dari otak ke seluruh badan secara beransur-ansur perlahan atau terbantut. Hal ini menyebabkan gangguan saraf motor dan saraf deria.

Bagaimana kita boleh mengenali MS?

Gejala dan tanda-tanda multiple sclerosis sangat berbeza-beza, bergantung pada bahagian sistem saraf pusat yang terkena. Setiap pesakit mengalami gejala klinikal dan perkembangan penyakit yang berbeza-beza. Semua unsur fizikal, deria dan motor mungkin akan terjejas pada pelbagai darjah. Kebanyakan pesakit MS mengalami lebih dari satu gejala. Gejala-gejala berikut umum terjadi pada banyak orang, tetapi tidak seorang pun mempunyai semua gejala secara bersamaan:
  • Gangguan penglihatan: penglihatan kabur, penglihatan berganda / berbayang (diplopia), tiba-tiba buta di salah satu mata, pergerakan mata yang tak terkawal, buta total (sangat jarang berlaku).
  • Gejala motor: Kelemahan otot tempatan yang menghalang gerakan, kesulitan mengawal gerakan, berjabat.
  • Gangguan kepekaan: pengurangan sensitiviti di beberapa bahagian badan, simpulan, gatal-gatal atau sakit tempatan singkat, perasaan kejutan elektrik.
  • Gejala kognitif: masalah dengan beberapa fungsi otak seperti memori, gangguan perhatian, dll
  • Gangguan air kencing: inkontinen .
  • Gangguan keseimbangan dan koordinasi: kehilangan keseimbangan.
MS adalah penyakit yang hilang-timbul, dengan gejala-gejala muncul dalam kitaran berselang masa antara tanpa gejala (asimptomatik). Namun ada juga bentuk MS yang berkembang dengan lambat dan evolutif. Dalam hal ini, kemajuan gejala lambat, tetapi terus-menerus dan tanpa tempoh asimptomatik.
MS adalah penyakit yang sangat tidak menentu dan tak terduga. Seseorang dengan MS boleh berulang serius dan memburuk sehingga seolah-olah harus selalu memakai kerusi roda, lalu tiba-tiba bertambah baik dan dapat berjalan lagi. Hal ini menyebabkan kesulitan dalam kes tertentu untuk meramalkan perkembangan penyakit tersebut (kesembuhan lengkap, kesembuhan sementara, memburuk, dll).

Bagaimana mengobatinya?

Multiple sclerosis sampai saat ini masih belum dapat disembuhkan, tetapi tidak mematikan. Ada rawatan yang membolehkan untuk menunda perkembangan penyakit ini dan mengurangkan sebaran, intensiti dan tempoh gejala. Suntikan kortikosteroid boleh digunakan untuk keperluan ini.
Rawatan imunosupresif kadang-kadang digunakan tetapi mempunyai kekurangan kerana sering menimbulkan kesan sampingan. Rawatan MS dilakukan secara disiplin yang melibatkan sekurang-kurangnya satu ahli saraf dan seorang doktor pemulihan.

sumber : http://majalahkesehatan.com/
Ditulis oleh dr Salma