Wednesday 27 August 2014

8 helah make up agar kelihatan awet muda

Selalu tampil lebih muda daripada usia yang sebenarnya selalu menjadi dambaan setiap wanita. Tentunya wanita akan sangat risih ketika seseorang mengatakan bahawa usia mereka lebih kelihatan tua daripada usia mereka yang sebenarnya. Hal tersebut biasanya disebabkan oleh gambaran make up yang mereka gunakan, sehingga wajah mereka kelihatan lebih tua.

Untuk mengelakkan hal tersebut menimpa anda maka tips bermake up agar kelihatan muda di bawah ini semoga dapat membantu anda semua agar boleh bermake up dan kelihata lebih muda.

Berikut Tips Make Up Agar Kelihatan Awet Muda

1 Tambah ke Produk Penjagaan Wajah ke Dalam Kulkas

Untuk menghindarkan make up anda dari masalah maka sebaiknya alat make up di simpan di dalam peti sejuk. Hal terseut dapt mengawetkan alat make uo serta segar apabila digunakan.

2 Menyamarkan dan mencerahkan kawasan yang Menghitam

Jika usia anda bertambha maka wajah akan tampak gelap. Untuk mensiasatinya gunakan lemon jus agar mencerahkan kawasan yang menghitam sehingga tompok hitam akan tersamarkan. Pakailah jus limau sebanyak dua kali sehari agar hasilnya lebih maksimum.

3 Gunakan Tabir Surya yang Mengandung Antioksidan

Tabir suria akan sangat berguna menghalang kulit wajah dari sengatan matahari pakailan tabir suria secara berkala yang mengandungi SPF 30 dan antioksidan, gunakan sebelum mengaplikasikan foundation atau alas bedak.

4 Pakai Concealer

Memakai concealer sangat dianjurkan mengingat biasanya pada bahagian kening atau di pipi dan sekitar mata sudah muncul garis-garis. Untuk menyamarkannya dengan menggunakan concealer. Gunakanlah cucian concealer yang biasanya tidak banyak mengandung minyak.

5 Pilih Gincu Berwana Cerah

Secara semula jadi warna bibir akan semakin coklat dan bahkan menghitam oleh pertambahan usia seseorang. Oleh kerana itu, pilih dan gunakan lipstik berwarna cerah sehingga kelihatan lebih muda, seperti merah, merah muda.

6 Memohon Blush-On di Atas Tulang Pipi

Jika anda memaki blush on anda haru menyedari bahawa saat usia bertambah keadaan pipi secara semula jadi akan kelihatan menurun maka sentuhan solekan wajah dengan mengoleskan blush on pada titik tertinggi tulang pipi membuat pipi akan kelihatan lebih tirus. Untuk blush on-nya pilihlah warna cerah dan lebih fresh seperti warna pink, orange dan lain lain

7 Gunakan Eyeliner

Semakin bertambah usia, maka mata pun akan terlihat semakin menonjol maka untuk mengatasinya pakailah eyeliner cair. Bentuk garis eyeliner sampai dengan sudut mata agar kelihatan lebih maksimum

8 Tebalkan Alis

Umumnya semakin bertambahnya usia seseorang maka bulu, rambut akan gugur begitu pula dengan kening. Jadi agar kelihatan lebih muda, kening mata dibuat menjadi tebal dengan sentuhan solekan yang lebih menebalkan dan mengikuti bentuk kening tanpa berlebihan atau dengan cara semula jadi seperti rajin dan rutin mengoleskan sesuai bentuk kening dengan madu, kemiri, lidah buaya, minyak zaitun dan sebagainya.

Terima kasih telah membaca 8 helah make up agar kelihatan awet muda. Semoga dengan Tips dan Trik Menghiasi Wajah atau Mak Up boleh anda terapkan dengan maksimum.

sumber : http://info-wanita.com/