Tuesday 26 August 2014

Timbunan Lemak Meningkatkan Risiko Kanser

Timbunan lemak meningkatkan risiko anda terkena kanser, bahkan bila BMI anda dalam batas normal. Para penyelidik sampai pada kesimpulan ini setelah meneliti hubungan antara obesiti dan ketumbuhan.
Untuk kajian tersebut, para ilmuwan yang dipimpin oleh dr Rachel Murphy dari National Institute on Aging di Bethesda, Maryland merekrut 2,500 lelaki dan wanita yang pada awal kajian berusia 70-79 tahun. Namun, untuk keperluan analisis, data yang digunakan hanya dari 1,902 peserta yang belum pernah dikenal pasti kanser sebelumnya.

Timbunan lemak

Para penyelidik tidak hanya menyemak BMI dan lilitan pinggang dari para warga tua tersebut, tetapi juga lokasi dan kelantangan timbunan lemak di dalam tubuh. Dengan tomografi komputer ( computed tomography ), mereka berjaya mengenalpasti timbunan lemak (adipos) di dalam rongga perut baik yang berada tepat di bawah kulit maupun yang terletak di dalam perut dan mengelilingi organ atau apa yang disebut sebagai lemak visceral. Lemak visceral ini lebih kritikal kerana secara metabolik lebih aktif daripada lemak yang berada tepat di bawah kulit. Lemak visceral boleh mencetuskan hormon yang menghantar isyarat keradangan dan meningkatkan risiko strok, serangan jantung dan diabetes.
Dalam 13 tahun berikutnya, 617 peserta menderita kanser, 224 daripada mereka dari jenis yang disebabkan oleh kelebihan berat badan termasuk tumor payudara, kerongkong, pankreas, usus, hati, tiroid dan pundi hempedu.

Perbezaan antara lelaki dan wanita

Analisis data menunjukkan bahawa timbunan lemak memberikan kesan yang berbeza pada tubuh lelaki dan wanita berkenaan risiko kanser. Pada lelaki, lemak visceral yang disimpan dalam jumlah besar dalam perut secara berkadar meningkatkan risiko kanser yang berkaitan dengan berat badan hampir tiga kali ganda di atas lelaki dengan rangkaian lemak visceral rendah. Di antara mereka adalah para lelaki dengan berat badan normal.

"Jumlah jaringan lemak visceral yang lebih besar pada lelaki merupakan faktor risiko yang kuat untuk beberapa jenis kanser - terlepas dari BMI," kata Murphy. "Pada kenyataannya, bahkan orang-orang dengan BMI normal boleh mempunyai timbunan besar lemak visceral. Sangat penting untuk menyedari bahawa BMI bukanlah satu-satunya penunjuk yang harus kita perhatikan, "katanya.

Pada wanita, peningkatan lemak visceral juga meningkatkan risiko kanser tetapi tidak terlalu penting di mana lemak itu disimpan dalam tubuh. Keterkaitan lemak di perut dengan risiko kanser tidak sekuat pada lelaki. "Kami meyakini bahawa perbezaan kesan rangkaian adiposa pada lelaki dan wanita ini kerana perbezaan hormon," kata Murphy.

Implikasi daripada kajian ini adalah bahawa anda tidak hanya perlu untuk mengekalkan gaya hidup sihat, tetapi juga mengawal lemak tubuh agar terhindar dari kanser di usia lanjut. Walaupun berat badan anda yang sesuai tetapi bila mempunyai timbunan lemak di badan maka anda mempunyai risiko kanser tambahan. Kesan dari penemuan ini adalah bahawa nasihat perubatan perlu lebih menekankan penghapusan lemak, tidak hanya sekadar menganjurkan gaya hidup sihat secara umum.

------
 Sumber: Rachel A. Murphy, et al, "Association of total and computed tomographic measures of regional Adiposity with incident cancer risk: a prospective population-based study of older adults," Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 2013.

Ditulis oleh dr Salma