Thursday 28 August 2014

Resipi Wanita Jepun Tetap Awet Muda dan Langsing

Apa sih resipi wanita Jepun boleh seperti itu? inilah rahsia wanita Jepun soal kecantikan dan kelangsingan tubuhnya.

Kenapa ya, wanita Jepun boleh punya kulit yang cantik dan tubuh yang langsing?
Bukan semata-mata kerana Jepun negara maju dan mengenal aneka operasi plastik serta teknologi kecantikan moden, tetapi wanita Jepun memang sejak awal diajar untuk menjaga kesihatan dan kecantikan dengan cara semula jadi.

Adalah Naomi Moriyama, seorang penulis Japanese Women Do not Get Old or Fat yang menceritakan rahsia hidup wanita Jepun sehingga selalu awet muda, punya kulit yang cantik dan sentiasa langsing. Bahkan, rata-rata wanita di Jepun usianya mencapai 86 tahun. 

Rahsia dapur
Dapur wanita Jepun selalu dilengkapi dengan makanan-makanan sihat seperti ikan laut, sayur laut, sayur hijau, soya, nasi, buah-buahan serta teh hijau yang setiap harinya diolah dan disajikan di meja makan, sebagai makanan utama.

Wanita Jepun juga tidak terbiasa jajan fast food di luar, tetapi selalu berusaha menyiapkan bekal sendiri. Makanan tradisional Jepun yang biasa dibawa sebagai bekal adalah ikan panggang, semangkuk nasi, sayur kuah, sup miso, beberapa potong buah untuk makanan pencuci mulut, serta green tea.
Hampir 10% makanan orang Jepun juga selalu mengandung ikan-ikanan, mereka banyak mendapatkan sumber lemak dari sana.

Usia makanan
Di Jepun, anda tidak akan bertemu dengan makanan-makanan yang nyaris luput. Makanan di sana tidak hanya mempunyai tarikh luput, tetapi juga jam tamat. Makanan dijual dengan harga cukup mahal, tetapi usianya memang hanya dikira dalam hitungan jam agar menjaga tetap segar dan berkhasiat.

Hidangan makan wanita Jepun
Wanita di Jepun menjaga hidangan makanan tetap sedikit, tetapi berbeza-beza. Sejak kecil anak-anak diajarkan makan perlahan dan menikmati setiap kunyahan makanannya. Makanan disajikan 1/2 meja makan sehingga kelihatan berbeza-beza.

Ada beberapa peraturan pembentangan makan di Jepun
  • Tidak pernah makan, makanan yang sudah penuh diatur di dalam pinggan
  • Menyajikan menu makanan dalam hidangan kecil setiap itemnya
  • Bermotto 'less is more'
  • Makanan diatur supaya cantik dan mengundang selera
  • Garnish yang digunakan selalu sayur-sayuran berwarna hijau dan cerah
  • Mengutamakan kesegaran bahan makanan
Cara memasak wanita Jepun
Wanita di Jepun memasak dengan cara khusus yang cenderung lembut dan menggunakan teknik rebus, panggang, tumis, rendam, atau digoreng cepat. Inilah sebabnya, kandungan kalori makanan masakan Jepun cenderung rendah.

Sarapan itu penting
Di Jepun, sarapan adalah perkara yang sangat penting. Justru saat sarapanlah seseorang makan dalam hidangan yang banyak. Sarapan bermakna semua orang harus makan semua makanan utama hingga dessert, termasuk sup miso, telur dadar, ikan, nasi, tofu, ketam, dan minum teh sebagai penutup.

Makanan penutup
Seperti halnya di negara lain, makanan penutup berupa cake juga ada di Jepun. Hanya saja memang porsinya cenderung kecil dan tidak melimpah seperti di negara barat. Wanita Jepun sedar bahawa yang mereka perlukan hanyalah sedikit sahaja makanan manis yang mengandungi gula. Apabila gula yang dimakan terlalu banyak, akan banyak pula problem kesihatan dan kulit yang mengancam mereka.

Resipi sihat dan berumur panjang
Majalah Time pernah membincangkan soal rahsia umur panjang orang Jepun. Untuk mencapai usia 100 tahun, wanita di Jepun lebih banyak menghabiskan masa dengan bersenam, ke mana-mana dengan berjalan kaki, berbasikal, dan kegemaran naik gunung.

Intinya, memperhatikan penggunaan makanan yang diasup dan tetap selalu aktif akan membuat anda punya kulit cantik dan badan langsing seperti orang Jepun. Siapkah anda memulakan hidup sihat dan memetik manfaatnya?

sumber : http://info-wanita.com/