Friday 8 August 2014

Ubat Tradisional China Dapat Menghambat Perkembangan Diabetes

china anne mcclain, princess of china, china, spongebob in china, fine china, diabetes, chris brown, dynamite taio cruz, china wine, china grove, georgetown china fight, selena gomez, china girl, dynamite, wilford brimley diabetes, justin bieber, china girl-david bowie, china earthquake, nicki minaj, rihanna, coldplay, diabetes remix, coldplay paradise, paradise coldplay, china cat sunflower, beyonce, china doll, china ufo, ant farm, ufo china, china beach, survivor china, dynamite lyrics, taylor swift, china mcclain, nick jonas diabetes, ufo in china, victorious, black china, china il, michael jackson, spongebob, family guy diabetes, beautiful, unstoppable, spongebob squarepants, victoria justice, katy perry, party rock anthem, china got talent, spongebob china, la china, justin bieber baby, drake, ufo, china town, china military, china illinois, miley cyrus, diabetes commercial, diabetes rap, gangnam style, china white, 36 china town, voice of china, china crisis, lil wayne, china documentary, lady gaga, ariana grande, china national anthem, usa vs china, ancient china, china ufo 2010, bruno mars, gummy bear song, nixon in china, diabetes type 2, david bowie, china song, china army, demi lovato, china airlines, fine china lyrics, mirrors justin timberlake, hannah montana, type 1 diabetes, made in china, doobie brothers, ciara body party, body party ciara, starships nicki minaj, we are young, treasure bruno mars, nick jonas, china economy, china glaze, justin bieber mistletoe, boyfriend justin bieber,
Ubat herba tradisional China seolah-olah cukup menjanjikan untuk menghalang perkembangan dari pradiabetes menjadi diabetes, menurut penyelidikan terkini yang diluluskan untuk diterbitkan dalam Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism (JCEM). Pradiabetes adalah keadaan ketika anda telah memiliki kadar gula darah tinggi tetapi belum dikategorikan mengidap diabetes jenis 2 Prediabetes meningkatkan risiko anda terkena diabetes jenis 2 s erta penyakit jantung dan stroke. 

Pesakit pradiabetes yang berupaya melakukan perubahan gaya hidup seringkali kesulitan untuk menjalaninya secara konsisten. Ubat-ubatan untuk mengawal kadar gula darah saat ini juga boleh mempunyai kesan sampingan di lambung yang mungkin merugikan. Herba tradisional China mungkin menawarkan pilihan baru untuk mengendalikan kadar gula darah, baik sendirian atau dalam gabungan dengan rawatan lain.

"Dengan semakin berkembangnya diabetes menjadi beban kesihatan masyarakat yang serius di seluruh dunia, sangat penting untuk mengambil langkah-langkah untuk membendung luapan kes," kata salah satu penulis kajian tersebut, Chun - Su Yuan, MD, PhD, dari University of Chicago. Untuk kajian tersebut, kajian rawak plasebo terkawal double-blind dilakukan pada 389 peserta di 11 lokasi kajian di China yang sebahagian diminta untuk mengambil kapsul yang mengandungi campuran dari 10 ubat-ubatan herba China dan sebahagian yang lain mengambil plasebo. Selama setahun, mereka mengambil kapsul ramuan herba China, yang disebut Tianqi, atau plasebo tiga kali sehari sebelum makan. Semua peserta menerima satu bulan pendidikan gaya hidup pada awal kajian dan bertemu dengan ahli pemakanan beberapa kali selama kajian. Toleransi glukosa peserta diukur secara suku tahunan.

Pada akhir kajian, 36 peserta dalam kumpulan Tianqi dan 56 dalam kumpulan plasebo telah membangunkan diabetes. Analisis ini mendapati bahawa Tianqi mengurangkan risiko diabetes hingga 32.1 peratus berbanding dengan plasebo, setelah disesuaikan untuk usia dan jenis kelamin. Pengurangan risiko secara keseluruhan ini setara dengan yang ditemui dalam kajian ubat diabetes metformin dan acarbose, dan peserta kajian melaporkan hanya sedikit kesan sampingan dari ubat-ubatan herba Tianqi. Tianqi meliputi beberapa herba yang telah terbukti menurunkan kadar glukosa darah dan meningkatkan kawalan kadar glukosa darah selepas makan.

"Beberapa uji klinikal terkawal telah meneliti kesan rawatan tradisional China pada diabetes, dan penemuan kajian kami menunjukkan pendekatan ini dapat sangat berguna dalam melambatkan perkembangan penyakit tersebut," kata salah satu penulis utama kajian ini, Xiaolin Tong, MD, PhD, dari Hospital Guang 'anmen di Beijing, China. Kajian lebih lanjut diperlukan untuk menilai peranan ubat herba China dalam mencegah dan mengawal diabetes. "
------
Sumber: "Chinese Herbal Medicine Tianqi Reduces Progression from Impaired Glucose Tolerance to Diabetes: A Double-Blind, Randomized, Placebo-Controlled, multicenter Trial," JCEM, Februari 2014.

dipetik : http://majalahkesehatan.com/