Tuesday 4 February 2014

6 tabiat buruk yang merosakkan kulit anda

Masih lagi ramai wanita di luar sana tidak tahu tentang kesalahan yang dilakukan ketika penjagaan kulit dan boleh menyebabkan kerosakan kulit.

Oleh itu, di sini kami senarai antara kesalahan lazim yang anda lakukan ketika penjagaan kulit.

Tidak memakai "Sun Block" ketika keluar rumah
Sesetengah wanita tidak suka memakai produk ini kerana teksturnya yang melekit membuat mereka rasa tidak selesa. Tahukah anda dengan mendedahkan kulit kepada sinaran UV tanpa sebarang perlindungan boleh mengakibatkan kanser kulit? Menurut Dr. Neil Sadick seorang pakar kulit di New York, sinaran UV mampu menebusi kulit anda walaupun cuaca hujan, mendung atau bersalji.

Dr Sadick menasihati supaya kita memilih produk yang mempunyai kandungan SPF sekurang-kurangnya 30. Kini, anda juga dapat memiliki produk "Sun Block" yang tidak melekit.

Mengabaikan kulit tangan dan leher
Wajah anda bukan sahaja anggota badan yang perlukan penjagaan rapi. Sinaran UV mampu merosakkan kulit tangan dan leher anda jika anda tidak memberikan perhatian. Hasilnya, kulit anda akan cepat berkedut, kering dan juga bertukar kehitaman.

Beri perhatian pada kulit tangan dan leher anda. Sapukan lebih banyak krim pelembap pada anggota badan tersebut.

Tidur tanpa membersihkan solekan
Kesibukan di tempat kerja mungkin mendorong perasaan malas dalam diri apabila sampai sahaja di rumah. Ini membuatkan anda membersihkan diri ala kadar dan terus masuk tidur. Tidur dengan wajah yang tidak bersih sepenuhnya akan mengejutkan anda dengan bintik jerawat keesokan paginya.

Jadi, jangan sesekali tidur tanpa membersihkan solekan terlebih dahulu. Gunakan produk yang membersihkan wajah secara mendalam.

Tidak cukup tidur
Tidak mendapat tidur yang mencukupi boleh mempercepatkan proses penuaan kulit yang boleh menyebabkan lingkaran gelap bawah mata dan kulit suram.

Tidur menjadi sangat penting kerana ia mengurangkan tekanan hormon ke paras normal pada waktu malam dan memberikan masa kepada sel – sel kulit untuk membaiki dan meremajakan kulit wajah anda.

Untuk mendapat kulit yang sihat, anda perlu tidur sekurang-kurangnya 8 jam setiap hari.

Memicit jerawat
Memicit dan menggaru jerawat menggunakan tangan akan membuatkan keadaan lebih teruk dan jerawat akan merebak ke tempat lain.

Minum alkohol secara berlebihan
Tidak salah jika anda ingin bersantai bersama teman – teman selepas kerja. Pakar kulit mempercayai bahawa dua gelas alkohol sehari boleh merangsang penuaan kulit dengan cepat.

sumber dipetik dari:-http://www.tupai.com.my/2013/07/6-tabiat-buruk-yang-merosakkan-kulit.html