Sunday 6 April 2014

Ubat Yang Dapat Mengurangkan Jangkitan HIV / AIDS

Ubat Yang Dapat Mengurangkan Jangkitan HIV / AIDS

Nevirapine adalah ubat yang digunakan dengan ubat HIV lain untuk membantu mengawal jangkitan HIV. Ubat ini membantu mengurangkan jumlah HIV dalam tubuh sehingga sistem kekebalan tubuh dapat bekerja lebih baik. Penggunaan ubat ini dapat mengurangkan risiko komplikasi HIV (seperti jangkitan baru, kanser) dan meningkatkan kualiti hidup.

Nevirapine milik kelas ubat yang dikenali sebagai non-nucleoside reverse transcriptase inhibitor (NNRTI). Tetapi, nevirapine bukan ubat untuk jangkitan HIV melainkan hanya mengurangkan risiko penyebaran penyakit HIV kepada orang lain.

Nevirapine tidak boleh digunakan untuk mencegah jangkitan HIV selepas pendedahan yang sengaja (seperti jarum suntik, darah / kenalan cecair badan). Berbeza dengan ubat HIV yang digunakan untuk mencegah jangkitan selepas pendedahan.

Dos

Minum ubat ini dengan atau tanpa makanan, biasanya sekali sehari selama 14 hari pertama ketika anda memulakan rawatan, kemudian dua kali sehari atau seperti yang diarahkan oleh doktor. Jika berlaku masalah hati atau kulit (reaksi alahan) ketika anda minum ubat ini sekali sehari, segera periksakan ke dokter dan tidak meningkatkan dos untuk dua kali sehari.

Jika anda menggunakan bentuk suspensi cair dari ubat ini, goncang botol terlebih dahulu dan berhati-hatilah dalam mengukur dos dengan menggunakan alat ukur khusus atau sudu. Jangan gunakan sudu rumah tangga kerana anda mungkin tidak mendapat dos yang benar.

Dos didasarkan pada keadaan perubatan dan respon terhadap rawatan. Pada anak-anak, dos juga didasarkan pada saiz tubuh. Jangan lewatkan rawatan sekali sehari selama lebih dari 28 hari. Jika anda mendekati tempoh tersebut, doktor harus mempertimbangkan untuk beralih ke rawatan lain. Rujuk dengan doktor anda untuk lebih jelasnya.

Jangan meningkatkan dos, mengambil ubat ini lebih sering daripada yang disyorkan, atau berhenti minum bahkan untuk waktu yang singkat sekalipun kecuali diarahkan oleh doktor. Melewatkan atau mengubah dos tanpa persetujuan dari doktor boleh menyebabkan jumlah virus meningkat, membuat jangkitan lebih sukar untuk dirawat, dan memburukkan lagi kesan sampingan.

Ubat ini bekerja dengan baik ketika jumlah ubat dalam tubuh anda dijaga pada tahap yang berterusan. Oleh kerana itu, mengambil ubat ini pada selang masa yang merata setiap hari.

Sumber: WebMD

Source: http://ms.shvoong.com/medicine-and-health/