Thursday 17 July 2014

Gejala Penyakit Polio

polio, amputee, paraplegic, leg braces, wheelchair, polio woman, polio braces, crutches, polio legs, polio crutching, polio women, sami yusuf mother, walking with polio, joshscorcher, power station, polio peggy, visually impaired, ghost, ssbbw, polio pakistan, polio clubfoot, trampoline vine, sitting volleyball, polio crutch, pipe smoking, kafo braces, braced and crutching, jeff dunham, short leg limp, asian polio, crash, dr sherri tenpenny, dr. salk polio, facts on polio, feel so close, i have polio, footloose41, 瓶 㡳 姑娘, polio devotee, russian brace ballet, wheelchair lady, polio guy, riam dean, la morsa, larry david polio, salk polio, dystonia, wheelchair girl, muscular dystrophy, floppy legs, the waltons, gates foundation polio, polio female, crutching, amputee woman, short leg crutches, quadriplegic, alex jones, ehc polio scene, rotary, polo commercial, legbrace polio, pebbles82ul, ploio, 98 accord, real polio leg, paraplegic polio, polio crawling, man with polio, iron lungs, amputee woman leg, short leg limping, prosthetic, amputee hook, jeff dunham achmed, penyakit asl, polio arms, twice coise brown, blind woman, marco polio, polio boy, pterodactyl polio, 3 saal, orquesta internacional polio, flash mob polio, rotary polio plus, sf polio, amputee stump, leg braces woman, american experience polio, twin poli, stutter, malaria, crutch, sexy polio, polio plus, guamuchil, india polio girl, sexy polio legs,
Gejala Penyakit Polio, - Penyakit Polio atau poliomielitis adalah sejenis penyakit yang disebabkan oleh virus poliovirus (PV) yang boleh menyebabkan lumpuh pada pesakit. Virus ini masuk melalui mulut, lalu mengifeksi saluran usus merebak ke saluran darah dan mengalir ke saraf pusat yang boleh menyebabkan kelemahan otot dan menimbulkan lumpuh. Penyakit ini termasuk penyakit berjangkit kerana disebabkan oleh virus, penularannya boleh berlaku secara langsung, ataupun melalui cecair yang keluar. Penyakit ini boleh berlaku akibat kelalaian ataupun belum mendapat imunisasi polio, yang menyebabkan daya tahan tubuh untuk mencegah virus poliovirus (PV) ini sangat lemah. Sebelum kita bahas tentang gejala penyakit polio pada anak mari kita kenali lebih dalam tentang penyakit ini. Sebelumnya simak artikel kami sebelum ini mengenai gejala cacar air.

Gejala Penyakit Polio Pada Anak

Ada 3 jenis penyakit polio, Yang pertama Polio Non-paralisis, Pada gejala penyakit polio ini menyebabkan terjadinya demam , muntah, sakit perut, dan lesu, serta terjadinya kejang pada otot leher dan pinggang, dan jika disentuh otot terasa lembek. Yang kedua Polio Paralisis Spinal, Pada polio ini virus akan menyerang saraf tulang belakang bahkan melumpuhkan pergerakan tubuh dan otot kaki. Jika pesakit lemah dalam daya tahan tubuh, ini akan menyerang seluruh bahagian saraf tulang bahkan sampai otak. Namun jika pesakit mempunyai daya tahan tubuh hanya akan mengalami kelumpuhan. Dan yang ketiga polio jenis, Pada polio ini adalag yang oaling berbahaya kerana boleh menyebabkan kematian. Ini kerana dengan tidak adanya sistem kekebalan tubuh yang alami maka dengan mudah virus ini menyerang otak, dan merosakkan semua saraf yang berkesudahan dengan kematian. Penyakit polio kebanyakan menyerang anak-anak, namun tidak menutup kemungkinan orang dewasapun akan diserang penyakit ini jika menjaga daya tahan tubuh dan kesihatan tubuh. Nah apa saja gejala penyakit polio?
Berikut Adalah Gejala Penyakit Polio:
  • Demam Ringan - Sedang
  • Sakit Kepala
  • Sakit Tekak
  • Sakit leher
  • Kaku Pada Otot
  • Otot Lemas
  • Kurangannya Kepekaan Sentuhan (mati rasa)
  • Lumpuh Ringan
Gejala penyakit polio diatas adalah gejala umum yang sering muncul dalam gejala penyakit ini, alangkah baiknya segera melakukan tindakan dengan melakukan pemeriksaan ke doktor sebelum menjadi semakin parah. Pencegahan juga boleh dilakukan dengan melakukan imunisasi polio pada masa anak-anak, dan selalu menjaga kesihatan tubuh supaya kekebalan tubuh tetap baik, sehingga virus polio tidak boleh masuk bahkan menyrang tubuh. Itulah sedikit maklumat tentang gejala penyakit polio yang sering mengancam kesihatan pada anak-anak. Semoga boleh menambah pengetahuan, dan bermanfaat.

sumber dari : http://www.gejalapenyakit.com.